Min krop!??!
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg har fået min første kæreste. Når vi fx ligger i ske og ser en film, så oplever jeg, at jeg bliver våd. Og får en ret så fremmed fornemmelse i kroppen, som er mega rar. Jeg synes det er flovt og tør ikke sige det til min kæreste. En dag da vi lå og kyssede tog jeg mine jeans af og så rørte min kæreste ved mig mellem mine ben. Jeg var våd og det følte jeg var mega flovt! Jeg har tit lyst til at onanere men gør det ikke da jeg ved, at man kan blive afhængig. Jeg kan ikke tale med nogle om de her ting. Er det ok, at min kæreste rører mig sådan når vi ligger sammen? Jeg skammer mig over det, fordi jeg aldrig har lært, hvad der er ok og ej sexuelt.
Han har også prøvet at kysser mine bryster, det var dejligt men også skamfuldt.
Hvordan lærer jeg, at nyde de er ting eller stoppe med dem?
vh
Den uvidende

Svar:
Hej med dig,
Det er rart, at du har fundet dig en sød kæreste, som du tydeligvis tænder på. Det kan være mærkeligt, når ens krop pludselig reagerer på en ny måde end man er vant til.
Du skriver, at du skammer dig over, at du bliver tændt af, at din kæreste rører dig mellem dine ben og kysser dig på dine bryster, og at du aldrig har lært hvad der er ok rent seksuelt. Jeg kan fortælle dig, at de følelser du oplever når din kæreste rører ved dig er helt naturlige og helt okay! Faktisk er det super godt, at din kæreste kan vække den slags følelser i dig. Hvis du fortæller din kæreste, at det er rart, når han rører ved dig, så kan du være helt sikker på, at din kæreste slet ikke vil kunne forstå, at du synes det er flovt, men derimod blive stolt og rigtig glad over, at det han gør ved dig, er rart. Ligeledes skal du slet heller ikke bekymre dig om hvad din kæreste tænker omkring, at du bliver våd. Endnu en gang er det et stort kompliment til din kæreste, og noget som både gør ham glad, men som formegentlig også tænder ham, fordi han ved, at du er tændt. Jeg er sikker på, at når din kæreste rører ved dig, så føler han sig lige så tændt som dig, så du skal slet ikke føle dig skamfuld! Det er naturligt, godt og rart at tænde på sin kæreste - og andre for den sags skyld, og at blive tændt, når man bliver rørt ved. Det ligger i menneskets natur. Det vigtigste er, at det ikke overskrider dine grænser, og at du altid har lyst, bliver tændt og føler dig tilpas ved de ting, din kæreste gør, så er det alt sammen helt okay.
En guideline for hvad der er ok rent seksuelt eller ej, ligger faktisk i lovgivningen, og på den måde er der faktisk ikke rigtig så meget, som du skal skamme dig over rent seksuelt. Fx står der jo i loven, at man ikke må have sex med mindreårige under 15, hvis man selv er derover, at man ikke må have sex med dyr osv.. Om man tænder på, at blive rørt ved, få kysset sine bryster, forskellige former for sex osv. er fuldstændig normalt, fredeligt og okay. Det samme gælder for tanker om og lyst til onani. Onani er en rigtig fin måde, at lære ens krop og seksualitet at kende på og kan medvirke til, at du på sigt vil være mere klar over hvordan din kæreste kan røre ved dig på den rareste måde og hvordan du selv kan bidrage til at det dig og din kæreste laver sammen bliver rarere. Selvfølgelig kan man godt blive afhængig af onani, men jeg vil sige, at det hører til sjældenhederne. Man kan jo også blive afhængig af cola, men det afholder ikke så mange folk fra at tage en cola i ny og næ :-) For langt de fleste vil onani være et godt pift mod en bedre seksualitet og et bedre kendskab til sin krop, og selvom onani og en orgasme nok vil føre til, at man har lyst til at prøve det igen, er det langt fra det samme som at blive afhængig.
Jeg synes derfor du skal forsøge at slutte fred med de tanker du har omkring seksualitet, og at det er skamfuld, at du oplever at blive tændt af din kæreste og har lyst til onani. Det vil jeg sige, at stort set alle mennesker oplever op gennem deres teenageår! Hvis du kan, kan du måske stille og roligt begynde at vænne dig til at fortælle din kæreste, når han gør noget ved dig, som du synes er rart, og på den måde få øjnene op for, at det bliver taget godt imod, og at du slet ikke har grund til at skamme dig.
Mange hilsner
Christina.