Min lærer
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er begyndt, at få lidt følelser for min psykologilærer. Jeg er 18, snart 19 år og han er midten af 30'erne.
Jeg har mange fantasier om ham og jeg har svært ved at koncentrere mig..
Har I nogen råd til, hvad jeg kan gøre?

Svar:
Hej med dig
Lad mig starte ud med at slå fast at det er helt almindeligt at have et crush på sin lærer. Det tror jeg mange mange mennesker kender til. For de fleste er det forblevet et hemmeligt crush. For nogle er det måske blevet til et forhold.
For rigtig mange tror jeg, at det måske handler mere om fascinationen end sådan "rigtig" forelskelse. Nogle oplever det også hvis en lærer viser særlig meget omsorg, eller hjælper særlig meget.
Måske kan du starte med at gøre dig nogle tanker om, om det også kunne være sådan for dig. Har du faktisk følelser for din lærer som menneske, eller er det mere det fælles interesseområde omkring psykologi, og din lærers måde at åbne den verden for dig, der gør at du oplever de her følelser.
Når det så er sagt så tænker jeg at det handler om at du skal beslutte dig for hvad du vil gøre ved det. Selvfølgelig kan man ikke bare "slukke" for den slags følelser, men man kan godt beslutte sig fom om det er følelser man vil reagere på.
Normalt ville jeg altid sige..."forfølg kærligheden". Men her er det selvfølgelig vigtigt at tage åbenlyst problematiske i at I har et elev/lærer forhold med i overvejelserne. Der er jo som sådan ikke noget ulovligt eller forkert i at de her følelser blev til noget mere end bare det, men de fleste skoler regler der forbyder lærere og elever at have et forhold. Det vil jeg tro der også er på din.
Samtidig hører jeg dig heller ikke nævne noget om, at din lærer måske også har følelser for dig, så spørgsmålet er om det her med at det skulle udvikle sig overhovedet er aktuelt?
Måske handler det i bund og grund "bare" om at finde ud af hvordan du håndterer følelserne, når de kommer og gør at du bliver ukoncentreret? Igen tænker jeg det handler om at træffe en beslutning. Accepter at de her følelser er en del af dig lige nu, og at de vil dukke op. Du siger at du har fantasier om din lærer? Er det mon seksuelle fantasier? Her tænker jeg også at det er noget rigtig mange har. Mange har fantasier om lærere, venner kolleger på jobbet eller noget helt andet. Fantasier som de "bruger" når/hvis de eksempelvis onanerer.
En fantasi har lige præcis den udmærkede evne at det er noget man kan bruge som man har lyst til...fordi det er en fantasi. Noget der ikke er og ikke nødvendigvis skal være virkeligt. Så igen tænker jeg at det måske kan handle om at acceptere den her fantasi i stedet for at kæmpe imod den. Men lad den fylde noget der hvor det giver mening. Når du er hjemme, og ikke når du sidder i skolen og hellere vil have fokus på alt det faglige.
Langt de fleste mennesker oplever at blive forelskede, fascinerede og/eller have fantasier om mennesker som de på en eller anden måde er tætte på, mange gange i livet. Jeg tænker det vigtige er at være klar over at det er naturligt at man på en eller anden måde bliver berørt og for følelser for mennesker man har en relation til i dagligdagen. De her følelser kommer og går, og det er helt naturligt. Det kan være med til at gøre os selv klogere på hvad det er for nogle ting, værdier og egenskaber vi holder af og er mere nysgerrige på.
Mange hilsner
Niels-Christian