P-piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej! Jeg er på p-piller og er kommet til ar spise 22 piller sidste gang og så derefter holde de 7 dages pause og er nu gået i gang med en ny pakke. Kan jeg godt nøjes med at spise de 20 piller i denne pakke eller skal jeg spise en pakke mere, altså 41 i alt? Eller er skaden allerede sket?? Hilsen

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at du er lidt forvirret omkring, hvad du skal gøre, og jeg vil prøve at råde dig så godt, jeg kan. Jeg vil dog lige sige, at det altid er en god idé at høre lægen ad også, da han/hun har mere forstand på det.
Det vigtigste jeg vil sige til dig er, at du ikke kan nøjes med at tage 20 p-piller. Antallet af p-piller i en pakke passer med den cyklus, din krop gennemgår, og hvis du tager mindre end de 21 piller, er du ikke sikker på at være beskyttet. Du behøver dog ikke umiddelbart bekymre dig om at have taget for mange i dit tilfælde. Du er stadig beskyttet, hvis du tager den pakke, du er i gang med nu, som du skal – altså 21 piller.
Nu hvor du har taget 22 p-piller i sidste periode, regner jeg med, at der ikke er 21 piller i den pakke du har nu, og derfor er du nødt til at tage den 21. pille fra en anden pakke – og den pakke kan du så ikke bruge, men eventuelt gemme i tilfælde af, at du en dag skulle få brug for en ekstra pille i en lignende situation.
Jeg vil ikke umiddelbart mene, at du behøver tage 41 piller (men som sagt 21 – og ikke 20), men der sker heller ikke noget ved at gøre det. Når man springer sin pause over (der, hvor man normalt skulle have haft menstruation) ved at tage flere p-piller end 21, så udskydes menstruationen bare til næste 7-dages pause. Det er derfor også en mulighed.
Jeg synes stadig, at du skal prøve at høre din læge ad, så du er helt sikker og ikke skal gå og bekymre dig.
Jeg håber, at det kunne hjælpe bare en smule,
Med venlig hilsen
Anne.