Sex, menstruation og kondom

brevkassespørgsmål

Sex, menstruation og kondom

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Jeg er en pige på 15 år og jeg har en kæreste der er samme alder som mig. Vi har kommet sammen i lidt over et halvt år og vi har besluttet os at have sex. Vi vil begge to gerne men vi ville gerne vente til vi var buksemyndige. Jeg har fået afvide at det er en god idé at have kondom på første gang fordi det kan godt gøre ret nas uden, ihvertfald første gang. Men der er det at jeg ikke har fået min menstruation endu så min kæreste og jeg har snakket om vi så behøver kondom, ihvertfald indtil jeg får den. Vi er begge jomfru så det er ikke fordi der er noget med sygdomme, men vi ville bare vide om man godt kan have sex uden kondom hvis man ikke har menstruation, jeg vil bare ikke tage nogle chancer hvis nu jeg får min menstruation under sammenleje eller jeg bliver gravid fordi jeg har fået den.. Det gav ikke meget mening men jeg håber du forstår. Tak.

Svar:

Hej Pige, 15 år.

Først og frememest synes jeg det er sejt I venter til I er klar. Bonuspoint for det.

Dernæst er der to ting i spørgsmålet om kondom. Jeg vil lige vende sygdommme, på trods af I begge er jomfruer, og så det med graviditeter.

For det første skal I tænke på at nogle sygdomme også kan overføres ved oralsex, så hvis det er noget I har gjort jer i kan I alligevel have nogle sygdomme med i bagagen. Hvis I er i tvivl, så vil jeg sige det er tid til et smut til lægen og blive tjekket.

For det andet, så er det en halv sandhed at man ikke kan blive gravid, når man ikke har fået menstruation. Graviditet kræver en ægløsning, og din første ægløsning vil komme før din første menstruation. Du kan altså ikke vide om du rammer omkring din første ægløsning, hvis du ikke har haft menstruation endnu, og så kan du risikere en graviditet.

Jeg håber det var svar nok, ellers må du skrive igen.

Med Venlig Hilsen

-Sune