Sex, menstruation og uden beskyttelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Min kæreste og jeg havde ikke regnet med vi skulle have sex fordi jeg havde menstruation og havde derfor ikke nogle kondomer liggende fordi han også skulle på ferie, og når han kom hjem ville jeg være på p-piller, men det endte så alligevel med vi fik lyst. Vi var meget usikre på det, og Googlede faktisk om der var stor risiko osv, hvor vi fandt ud af det var sjældent det skete, så det endte med sex. vi har dyrket sex sammen i godt et halvt år og har altid snakket om lyster osv og har acceptere hvis den anden ikke havde lyst til noget, og det er vigtigt for os begge at vi ikke føler os presset eller gør noget vi ikke har lyst til, så jeg spurgte ham flere gange om han var okay med det selvom jeg havde menstruation og det sagde han ja til, alle gange jeg spurgte ham, og han sagde han havde lyst til mig osv, så vi havde sex i nok 10 minutter så træk han sig ud af mig, (ikke fordi han var ved at komme!) så røg der noget menstruation med ud, og der fik han kolde fødder for det, så vi stoppede selvfølgelig. Men nu står jeg og tænker på hvor stor en risiko der så er for at jeg kan være graviD og er begyndt at blive lidt bange..

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver nervøs for at være gravid, når du har haft ubeskyttet sex.
Jeg kan starte med at fortælle dig, at chancen for at du er blevet gravid, er meget meget lille.
Som kvinde kan man blive gravid, når man har ægløsning. Dette er 14. dage efter man har haft menstruation. Under selve menstruationen bliver ægget udstødt fra kroppen, hvis det ikke er blevet befrugtet, og chancen for at blive gravid her er minimal.
Du skriver, at din kæreste trak sig ud længe inden han kom. Når han ikke er kommet i dig er chancen også meget mindre. Der kan dog godt have været kommet præsperm op i dig, men chancen for at blive gravid af det under menstruation er lille.
Hvis du går rundt og er nervøs, kan du købe en graviditetstest. De kan købes i de fleste supermarkeder (hænger ved kassen eller i Super Brugsen hænger de ved personlig pleje). Du kan også købe dem på apoteket eller få taget en gratis test hos din læge. Det er intet pinligt i at tage sådan en test. Det er der rigtig mange piger, der har prøvet. Har du ikke lyst til at tage en test kan du også vente og se om du får din menstruation næste gang. Du skal bare huske på, at hvis du går og tænker på om du er gravid eller ej, kan din næste menstruation nemt blive forsinket, fordi du går og bekymrer dig.
Jeg synes, at det lyder som dig og din kæreste har et godt forhold, når I har snakket om jeres grænser og lyster inden for sex. Det er super flot af jer. Det lyder også til at I har brugt kondom før i tiden, hvilket er det eneste rigtige, når man begynder at have sex. Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil begynde på p-piller, når du har en fast kæreste, så I ikke kommer til at have ubeskyttet sex igen. Husk at det er en god ide, at I begge bliver tjekket for sexsygdomme hos lægen inden I begynder (det er jo sket én enkelt gang) at have sex uden kondom, da p-pillerne ikke beskytter imod sexsygdomme. Når du begynder på p-piller, skal den første pille tages på din første menstruationsdag for at du kan være beskyttet fra starten.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen Mette