Seksuel frustration
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg har nu gået med en ubehagelig følelse i et stykke tid, og jeg er kommet frem til, at jeg er seksuelt frustreret. Det gør bl.a. at jeg bliver virkelig jaloux, når mine venner får en kæreste eller har sex... Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, da jeg pga. min autisme også har berøringsangst og derfor ikke kan røre ved fremmede mennesker og slet ikke intimt. Jeg har heller ingen mandlige venner, da jeg lider af androfobi (angst for mænd), så der findes ingen, som jeg er tryg nok ved til at have et seksuelt forhold. Onani i alle afskygninger er prøvet, men det føles bare som at tage en håndfuld pomfritter, hver gang man er sulten. Til sidst bliver man altså meget træt af pomfritter, og det føles næsten bedre ikke at spise noget end at spise en smule pomfritter hist og her. Jeg har for over 1000kr sexlegetøj, som bliver brugt, men det er stadig ikke det samme, som at være sammen med et andet menneske... Jeg er efterhånden blevet en vred, trist og bitter person pga. den seksuelle frustration, og jeg har ingen anelse om, hvad jeg nu skal gøre... Hilsen Den Frustrerede.

Svar:
Kæreste dig
Hvor lyder det svært det, du beskriver. Det at være fysisk tæt og intim med et andet menneske, betyder enormt meget for de fleste, og er noget de fleste mennesker føler et stort behov for. Derfor kan jeg virkelig godt forstå din frustration og det behov, du beskriver.
Det lyder som om, der er flere forskellige ting, der gør det meget svært for dig at opnår den intimitet med et andet menneske, som du har behov for. Og det er jo vildt svært, hvis man samtidig har stor lyst og et stort ønske om det. Det er svært for mig at sige, hvad der ville virke for dig, men jeg synes, det er sejt, at du afprøver ting som sexlegetøj og onani, fordi det jo også er en måde at blive seksuelt tryg på. Kender man sin egen krop kan det være lettere at lade en anden komme tæt på den også. Jeg forstår udemærket godt, at sexlegetøj selvfølgelig ikke gør det samme som det at være sammen med et andet menneske. For mange mennesker kan sex være grænseoverskridende, netop fordi man er så tæt og intim med en anden. For det meste kan denne nervøsitet overvindes, og man lærer at være bedre tilpas i den intime situation. Dette kan sagtens tage tid, især hvis man som du har berøringsangst. Dog tænker jeg, at det næste skridt for dig må være at arbejde med den angst, du oplever - både berøringsangsten og androfobien (særligt hvis det er mænd, du gerne vil være intim med). Arbejdet med angsten er en stor opgave, men en opgave som en psykolog helt sikkert vil kunne hjælpe dig med. En psykolog vil kunne give dig nogle værktøjer til, hvordan du skal gribe din angst an, og hvordan du måske kan udfordre den og i sidste ende overvinde den. Det er sådan noget, der tager tid, så tålmodighed er vigtigt. Små skridt fremad er stadig skridt fremad.
Hvis det er mænd, du gerne vil være intim med, tænker jeg, at du måske som start kan prøve at forestille dig, hvordan det ville være. Frembringer tankerne i starten en angst, kan du prøve at arbejde med, hvordan du få kontrol over angsten, og på et tidspunkt vil du måske være klar til at prøve at snakke med en mand, og på den måde lige så stille bevæge dig mod målet. Angst er kompliceret, og når man skriver det sådan her, lyder det meget "lige til". Det er det selvfølgelig ikke. Men giv dig selv tid og gå stille og roligt frem. Der er mange skridt inden det intime, som du kan øve dig på og blive tryg og rolig ved.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du får alt, du ønsker dig. Skriv endelig igen eller kom forbi chatten.
Sophie