Selvskade og lavt selvværd
brevkassespørgsmål af
Frederikke
17 år
Hej
Jeg er en pige på 17 år, der har det rigtigt dårligt og ikke ved, hvad jeg skal gøre. Jeg selvskader og har rigtig lavt selvværd. Lige nu går jeg på efterskole, og det er selvfølgelig fedt, men nogle gange, er det bare også helt vildt svært. Jeg har nogle gode venner og en god familie, men alligevel tænker jeg hele tiden på at begå selvmord. Jeg er en rigtig indadvendt person, og har rigtig svært ved at tale med andre folk, som jeg ikke kender særlig godt. På efterskolen har jeg ikke vildt mange venner, men få gode. Jeg føler lidt, at der ikke rigtig er nogen, der gider mig, fordi jeg er så stille, som jeg er. Jeg tænker meget over, hvad andre tænker om mig, og selvom jeg ikke ved, hvad de tænker om mig, så forestiller jeg mig altid, at det er dårligt. Det er rigtig svært at snakke med nogen om det, og derfor holder jeg det for mig selv. Jeg synes det er flovt, at jeg har det sådan her, for jeg føler ikke, at jeg burde have det som jeg har. Det får mig til at føle mig som en dårlig person, og det får mig til at bliver mere ked af det. I løbet af en dag bliver mit hoved fyldt op med alt for mange negative tanker. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal håndtere det, så derfor skærer jeg i mig selv, som sagt. Det giver mig en følelse af lettelse og jeg fokusere ikke på tankerne, når jeg gør det. Problemet er bare, at tankerne kommer tilbage stærkere end før. Det er en ond cirkel, og jeg kan ikke komme ud af den. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har så meget lyst til bare at forsvinde, og skride fra det hele. Jeg tager nogengange mig selv i at sidde og finde forskellige måder, jeg kan begå selvmord på. Jeg ved, at jeg har et problem, men jeg ved ikke hvordan jeg skal fikse det. Det bliver værre for hver dag der går, og jeg kan snart ikke klare det mere. Det hele føles håbløst.
- Frederikke

Svar:
Kære Frederikke
Først vil jeg lige sige, at jeg synes det er mega sejt gået af dig, at du har fundet mod til at fortælle om din situation her i brevkassen. Det kan være ekstremt grænseoverskridende at åbne op for den slags tanker og følelser, men det er SÅ vigtigt at få taget hul på snakken, så man kan få støtte til at håndtere sin situation - det har du gjort, og det skal du have stor ros for!
Du skriver, at du synes det er flovt, at du har det sådan her, men du skal vide, at du ikke er den eneste. Rigtig mange unge som dig kæmper desværre med lavt selvværd, negative tanker, selvskade m.m. og derfor er det også så vigtigt at tale højt om det, så du og andre unge ikke føler I skal være flove over de tanker I går rundt med, og opdager at I ikke er alene. Jeg er klar over, at det er lettere sagt end gjort, og jeg fornemmer, at der er mange ting på spil for dig, så derfor vil jeg komme med nogle råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre.
Tro på dig selv
Du skriver, at du har rigtig lavt selvværd og jeg tænker i høj grad, at det spiller ind på din situation i forhold til dine negative tanker, din selvskade og tankerne om selvmord. Ens selvværd har stor betydning for, hvad man tænker om sig selv, og hvis man har lavt selvværd kan det påvirke en i mange sammenhænge. Det kan eksempelvis betyde, at man ikke rigtig tror på sig selv i sociale sammenhænge.
Jeg tænker derfor, at det er rigtig vigtigt, at du arbejder med dit selvværd, så du genfinder troen på dig selv. Det handler blandt andet om at arbejde med den måde, som du ser og taler om dig selv på. Det kan eksempelvis være ved at sige én god ting til dig selv hver dag og lave en liste med de gode egenskaber du har, så du husker dig selv på de styrker du har frem for kun at spotte dine fejl. Husk på at det kræver øvelse og er en proces at ændre på måden man ser sig selv. Det er derfor vigtigt, at du er tålmodig og ikke giver op, men tror på at det over tid vil lykkes.
Afled tankerne på nye måder
Når tankerne hober sig op, så kan det være virkelig svært at få dem i ro igen, og de kan komme til at fylde alt for meget. Du skriver netop, at dit hoved bliver fyldt med alt for mange negative tanker i løbet af dagen, og at du håndtere dem ved at skære i dig selv. Det giver en følelse af lettelse men som du beskriver, er det en ond cirkel, fordi tankerne kommer tilbage endnu stærkere end før. Når tankerne presser sig på, så er det rigtig fint at kunne aflede sig selv, men på sigt er selvskade ikke nogen god løsning, da det kan have store konskevenser for dig.
Jeg tænker derfor, at du skal gå på opdagelse i, hvad der i stedet kan hjælpe dig i de situationer, hvor du føler behov for at aflede dine tanker ved at skære i dig selv. For nogle hjælper det at skrive tankerne ned på et stykke papir, fordi man oplever en lettelse ved, at tankerne bliver flyttet ud af hovedet og ned på papiret i stedet. Måske oplevede du det samme, da du skrev dit brev her i brevkassen? Andre har brug for at være fysisk aktive for at aflede tankerne. Det kan eksempelvis være ved at løbe en tur i fuld fart, hvor pulsen kommer godt op, gå en tur, høre højt musik og danse/hoppe rundt. Det kan også være, at det hjælper af afreagere ved at slå hårdt eller skrige højt ind i en pude. Prøv at være undersøgende omkring det, så du måske kan finde forskellige ting, der kan hjælpe dig, og skriv det gerne ned, så du nemt kan finde frem til strategierne, når du får det svært.
Tal med nogen
Selvom afledning kan være en rigtig god løsning nu og her, så er det også vigtigt, at man arbejder med sine tanker, og derfor er mit sidste og måske vigtigste råd, at du skal tale med nogen om, hvordan du har det. Det gælder også selvom du synes det er flovt og svært, for det er alt for hårdt at gå med den slags problemer selv. Der er ikke noget at være flov eller skamme sig over, for du har gjort det bedste du kunne for at håndtere din situation, men tanker om selvmord er en alvorlig sag, så derfor et det vigtigt, at du får hjælp til, hvad du kan gøre for at få det bedre.
Det er helt op til dig, hvem du har lyst til at tale med, så længe du taler med nogen, som du føler dig tryg ved. Det kan være en i din omgangskreds som eksempelvis din mor/far, en lærer på efterskolen eller en ven/veninde. Det kan også være, at du I første omgang vil have nemmere ved at åbne op overfor en du ikke kender ligesom du har gjort her i brevkassen. Foretrækker du det, så kan jeg anbefale, at du kontakter Livslinien eller Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Her tilbyder de gratis anonym rådgivning pr. chat og telefon, og begge rådgivninger har stor erfaring i at tale med mennesker, der har det svært og støtte dem til at få den hjælp, de har brug for.
Du kan også altid tage forbi din læge til en snak. Så kan du og lægen sammen finde ud af, hvad der skal ske og lægen kan henvise dig til en psykolog eller et andet tilbud, hvis I finder ud af, at det kunne være en god idé.
Du fortjener hjælpen
Det er som sagt lige meget, hvem du taler med, så længe du får sat ord på dine følelser og tanker, så folk omkring dig får mulighed for at give dig den hjælp og støtte du har brug for - det fortjener du! Jeg tror på, at du kan række ud og bede om hjælp, og jeg håber også du selv tror på, at det kan lade sig gør.
De aller bedste tanker
Maren