SEX FOR FØRSTE GANG
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hey, jeg snakker med en rigtig sød fyr og vi har været sammen i et halvt år. Vi vil så begge gerne noget lidt mere end at kysse, kramme og rører ved hindanden, så vi har tænkt os at have sex. Vi vil rigtig rigtig gerne begge to, for vi elsker hindanden helt vildt højt. Jeg er bare mega nervøs og excited, og jeg er også en smule bange for om at jeg måske vil fortryde det. Det er jeg faktisk rigtig bange for, men jeg elsker ham helt vild meget. Jeg er bare mega nervøs over hvordan vi skal starte eller om jeg måske er stram. Jeg er bange for at det bliver akavet hvis han fx ikke kan trænge ind, og jeg er ikke klar over hvilken position vi skal starte med. Han har fortalt mig et par gange at han gerne vil slikke mig, og at jeg skal ride på ham. Jeg er mega nervøs over det, for jeg ved ikke hvilke positioner man skal starte med? Og hvordan har man egentlig sex, og gør det ikke helt vildt ondt? Er bange for at det gør ondt, og hvordan lader man være med at presse? Er det overhovedet nødvendigt at bruge kondom, det gør det hele mere akavet og vi begge vil helst gerne mærke hindanden. Jeg kan jo bare tage en fortrydelsespille og tage en graviditetstest.

Svar:
Hej med dig!
Hvor er det dejligt at du har fundet en sød kæreste, som du er rigtig glad for, og som er rigtig glad for dig. Det er et rigtig godt udgangspunkt til at få en god første gang :-) Det er også helt naturligt, at man bliver lidt nervøs og i tvivl, for ligesom med alt andet, er al begyndelse svær og kan også være lidt skræmmende, for man vil jo helst ikke fejle.
Du nævner først og fremmest, at du er bange for, om du vil fortryde det. Her er det vigtigt at du mærker rigtig godt efter. Du skal ikke føle dig presset eller gøre det for hans skyld, men fordi du har rigtig meget lyst. Hvis I så samtidig er gode til at kommunikere om det, så tror jeg ikke, du kommer til at fortryde det.
Du er også lidt usikker på hvordan I skal starte og hvordan det hele skal forløbe. Du skal huske, at I er to til at have sex, og derfor er det jo ikke kun dig som skal stå for positioner og at det "går godt". Det kan sagtens ske at det bliver akavet og mærkeligt, men hvis I kender hinanden godt, kan I forhåbentlig bare grine lidt af det, og kommer videre. Det kan også ske for voksne mennesker, som har haft sex sammen i mange år. Sex skal være sjovt, rart og dejligt, så at det indimellem bilver lidt akavet, behøver ikke betyde noget.
Hvilken stilling I skal starte i, afhænger af hvad I har lyst til. En meget kendt og normal stilling er missionæren, hvor fyren ligger oven på pigen. Det kan for mange være en god stilling, fordi fyren ikke kan trænge helt så langt op, og dermed kan det også være med til, at det ikke gør helt så ondt. For det kan jo godt gøre ondt, men hvis I har haft en godt forspil, så tror jeg ikke det er noget, du ikke kan holde ud.
Du skriver, at du er lidt nervøs ved tanken om at skulle ridde din kæreste og at han gerne vil slikke dig. Her er det igen vigtigt, at du mærker efter om det er noget du har lyst til - eller om det er noget du gerne vil vente med. Hvis du gerne vil vente, er det vigtigt at du fortæller din kæreste det, så du ikke gør noget du ikke har lyst til. Ellers er det bare at prøve at nyde det, måske prøve lidt stillinger af og mærke efter hvad du gerne vil.
Til sidst spørger du om det er nødvendigt at bruge kondom, og til det vil jeg sige: JA! Det er i hvert fald vigtigt at bruge prævension. Dette er der mange grunde til. For det første så virker fortrydelsespiller ikke altid - der er nemlig perioder i løbet af måneden, hvor en fortrydeslsespille ikke med sikkerhed vil hjælpe - så risikoen for at du bliver gravid er stadig tilstede. Der er også flere bivirkninger forbundet med fortrydelsespiller, fx kvalme, pletblødning, blødningsfortryrrelser og træthed. En fortrydelsespille skal ikke være en præventionsform, men en nødløsning, hvis prævensionen glipper - fx hvis der går hul i kondomet eller man glemmer en p-pille. Derudover er du, hvis I ikke bruger kondom, ikke beskyttet mod seksuelle sygdomme.
Det er rigtigt, at følelsen for ham vil være lidt mindre tydelig, men det er jo ikke sådan, at han ikke vil nyde det. Det er jeg sikker på at han vil :-) Derudover skal I jo ikke bruge kondom for altid; de fleste vil efter noget tid gå over en anden præventionsform som fx p-piller eller spiral.
Mange hilsner
Christina.