Sex uden kondom
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej
jeg håber du kan hjælpe mig
sagen er det at jeg har haft sex for første gang vi gjorde det uden kondom men jeg har menstruation imens vi gør det og vil helst ik sige det til mine forældre hvad gør jeg ?

Svar:
Hej Anonym
Når jeg læser dit spørgsmål, forstår jeg det sådan at du er nervøs for om du er blevet gravid, fordi du havde sex uden kondom? Det er med det som udgangspunkt jeg giver dig mit svar.
Hvis du havde menstruation da du havde sex, er der ikke særlig stor sansynlighed for at du kan være blevet gravid, så det tænker jeg ikke du behøver bekymre dig om. Vent at se, om ikke din menstruation kommer som den plejer næste gang. Hvis ikke kan du tage en graviditetstest, som du kan købe i alle supermarkeder. Men jeg tror som sagt ikke rigtig der er nogen grund til nervøsitet.
I forhold til det her med kondom, kan jeg kun opfordre dig til at huske det. Ud over at det beskytter mod graviditet, er det også den slags prævention ,der beskytter bedst mod kønssygdomme. Hvis du/I bruger kondom er du også bare fri for rigtig mange bekymringer efter sex, og så er det bare lidt sjovere at have sex.
Jeg kan godt forstå hvis du synes det er svært at skulle sige noget til dine forældre. Sex og noget meget privat for langt de fleste, og mange taler kun lidt eller slet ikke med deres forældre om det. Men husk at dine forældre med stor sikkerhed kan og vil hjælpe dig, hvis du skulle stå i en svær situation. Hvis du nu skulle finde ud af at du er gravid (det tror jeg virkelig ikke du er) nu eller en anden gang, så sig det til dine forældre, så du ikke skal stå med det alene. Slev om det kan være svært, er det altså bare bedre at få hjælp.
Venligst Elisa