Sex uden kondom?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
´Hej! 14 årig pige her! jeg har lige et hurtigt spørgsmål.
1. min kæreste og jeg er begyndt at have sex (han er 15) vi kan rigtig godt lide det og gør det ret tit :) desværre passer de kondomer vi køber ikke... de kan godt sidde på, men hver gang under sex plejer vi at bruge omkring 3 stykker fordi de så nemt springer. så ville jeg lige spørge, første og anden gang vi havde sex blødte jeg efter. er det normalt? han har en ret stor pik så jeg regner med det var fordi det var nyt og vi ikke havde prøvet det før, jeg tænkte ikke nærmere over det for jeg bløder ikke mere. så kan det være fordi jeg lige skulle vænne mig til det?
2. her den anden dag spurgte jeg så må min kæreste om han ikke ville tage kondomet af. jeg var desperat efter at prøve sex uden kondom, og det var fantastisk. men han trak sig tilbage ingen han kom, jeg ved godt man stadig kan blive gravid selvom fyren ikke er kommet. jeg regner med at vi bruger kondom fremover og prøver at finde en ordentlig størrelse så det er en bedre oplevelse for begge parter.
3. jeg tænkte dog på om man kunne få fyren til at komme og så vente lidt tid og derefter have sex uden kondom? eller vil man stadig risikere at der er sperm så man kan blive gravid? jeg vil nemlig super gerne på p-piller men jeg tør ikke snakke med min mor om det. hun er meget godtroende omkring mig og regner nok ikke med at jeg har sex, så jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare hende det... jeg tænker at jeg vil spørge hende når jeg bliver 15 fordi der vil hun godt kunne forstå mig.
kan i hjælpe med at svare på mine spørgsmål? :D mvh en meget nysgerrig pige!

Svar:
Hej med dig!
Det er dejligt at høre, at dig og din kæreste nyder hinanden, men jeg kan også godt forstå, at der kan følge en masse spørgsmål med, når man begynder at have sex. Jeg skal gøre mit bedste for at svare på dem så godt, jeg kan :-)
Sprunget eller intet kondom
I forhold til det her med, at kondomerne springer for jer, så tænker jeg lidt ligesom dig, om det kan være fordi, I måske har købt nogle, der er for små? Det kan også være, fordi de er for gamle, eller fordi det sættes på forkert. Der kan være en række forskellige grunde til, at et kondom springer, og du kan læse om lidt flere af dem her. Men uanset, så tror jeg, at det vil være en god idé at forsøge lidt forskellige, indtil I finder nogle, som ikke springer, fordi det øger risikoen for sexsygdomme og, at du bliver gravid, hvis de springer. Særligt hvis de springer, imens han er oppe i dig, da man simpelthen ikke altid kan mærke det. Imens I prøver at finde nogle kondomer, som fungerer bedre for jer, så tænker jeg også, at det måske kunne være en god idé at have nogle fortrydelsespiller liggende, så du kan tage sådan en, hvis kondomet springer, imens I har sex.
Du spørger, om man kan have sex uden kondom, hvis fyren har haft udløsning en gang, men desværre så er risikoen ligeså stor anden gang. Hvis din kæreste får udløsning, så er der sæd med. Alt efter hvor tit din kæreste får udløsning, så kan mængden af sæd være forskellig, men selv en lille mængde sæd kan gøre dig gravid. Selv hvis din kæreste ikke får udløsning anden gang I har sex, så vil risikoen være der, for at der kan være sædrester på hans pik eller præsæd, som også kan indehold sædceller, og derfor vil der stadig være risiko for, at du bliver gravid. Så mit bedste råd til jer, det er at blive ved med at bruge kondom hver gang I har sex, indtil at du f.eks. kommer på p-piller eller en anden form for prævention.
Blødning under sex
Det er ikke unormalt, at man kan bløde lidt efter sex en gang imellem, fordi man kan få en rift f.eks. i skedeåbningen eller livmoderhalsen. Det er ikke farligt, så længde det kun bløder en smule, og for de fleste gør det ikke ondt, og det vil hele af sig selv ret hurtigt. Et godt råd er at sørge for, at du er våd nok, inden I har sex. Det kan f.eks. være ved et længere forspil. Men for mange hjælper det også at bruge glidecreme, som man kan købe hos apoteket eller lignende.
Jeg synes ikke, at det lyder som noget at bekymre sig om, men man skal selvfølgelig altid være opmærksom, og hvis du bliver ved med at bløde næsten hver gang, I har sex, så er det nok en god idé at få lægen til at tjekke det ved en gynækologisk undersøgelse. Generelt er det en god idé at en få gynækologisk undersøgelse engang imellem, når man er seksuelt aktivt. Bare for at sikre sig, at alt er, som det skal være. Mange kan godt synes, at det er lidt akavet eller pinligt, me husk at det er lægers arbejde, og de er vant til det, så det er slet ikke noget, som de tænker over. Derudover er det en helt naturlig del af ens udvikling, at man på et tidspunkt begynder at have sex, og det er derfor heller ikke noget, som man skal skamme sig over. Specielt ikke når man ligesom dig og din kæreste faktisk tænker er opmærksomme på prævention, og hvordan I beskytter jer selv, når I har sex.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål! Ellers er du velkommen til at skrive igen :-)
De bedste hilsner
Dagmar