skal jeg tage til fæsten?

brevkassespørgsmål

skal jeg tage til fæsten?

brevkassespørgsmål af
anne
14 år
Oprettet 1 år 3 måneder siden

hej Cyberhus jeg er en 14 årig pige som går i 8 klasse. næste næste weekend er der en fæst som hele 8 og 9 klasse er inviteret til. jeg har aldrig været til en fæst før og jeg ved ikke om jeg har lyst. når jeg drikker alkohol for jeg det altid dårligt selv om jeg kun drikker 1 genstand eller nogle slurk, jeg ved ikke om det er fordi jeg ikke spiser særlig meget, men når jeg er mæt er jeg mæt, men jeg føler ikke at jeg bliver sulten, jeg spiser kun for at overleve. men jeg snakker heller ikke med dem der går i 8 klasse, de er bare ikke lige min type venner, hvis jeg skal sige det sødt. og jeg er også nervøs for 8 og 9 klasse er sat sammen, og alle mine venner går i 9, og de næste 2 uger bliver vi split op så det er 8 for sig selv og 9 for sig selv. og jeg snakker overhedet ikke med de andre 8 klasser, og nogle gange har 9 klasserne fri tidligere og dermed sider jeg alene på min computer i frikvartererne (vi må faktisk ikke se på skærm i pauserne men det gør alle). men jeg ved ikke om mine Venner fra 9 kommer til fæsten eller ikke, og man skal selv tage sit egent sprut og alkohol med (altså det ens forældre siger man må) men jeg ved ikke hvormeget de andre drikker, og hvad skal man tage på, jeg har ikke noget fæst tøj. jeg tror bare det bliver pineligt hvis de andre fra 8 og 9 ser at jeg er en "svagdrikker", men alle mine venner har jo drukket før, og været til fæster. jeg ved godt man kun skal drikke hvis man selv har lyst ikke fordi andre man kænder gøre det, men jeg ville også gerne drikke, jeg får det bare dårligt af det, men jeg ved ikke om jeg ville med til fæsten fordi de andre ville nok sige noget til mig om hvad og hvor lidt jeg drikker, når jeg ville drikke ville jeg nok gøre det foran mine venner, og ikke alle fra min klasse. men min mor siger at jeg skal da med, fæster er en god og sjov ting, og at jeg ikke behøver at snakke med de andre kun mine venner, mens jeg ved bare at de drenge og piger fra min klasse ville snakke om mig bag min ryk, ( de har bagtalet mig før og sagt ting til mig så som at jeg skal være glad for at der er nogen der ville have mig på deres team og at jeger uønsket, en vandskabning o.s.v.) men skal jeg bare være lige glad? jeg glæder mig bare til at komme væk herfra, jeg skal heldigvis på efterskole efter somerferien, jeg ved der er lang tid til, men det er det som holder mig i live, jeg hader at gå i skole med min klasse, sidste skoleår gik min bedste veninde her, men hun tog på efterskole i 8 klasse, så jeg er alene, jeg er også "den stille elev" og jeg snakker ikke særlig meget med andre udefra fra skolen kun 2 eller 3. men i det mindste har jeg venner i 9 klasse. pls hjælp jeg ved ikke hvad jeg skal gøre,

Svar:

Kære Anne.

Hvor er det godt at du skriver til os. Alkohol er et vanskeligt emne som man ofte skal lære at kende før man føler sig tryg ved det. Der er mange forventninger blandt unge mennesker om at man skal drikke en bestemt mængde alkohol for at være en del af fælleskabet. Det er rigtig ærgerligt. Alkohol er nemlig ikke ens betydning med at man er sejere end andre.

Tværtimod så er man faktisk sejere hvis man tør at sige fra hvis man ikke har lyst til at drikke. Der er ingen der skal presse noget ned over hovedet på dig og slet ikke hvis du får det skidt af det. Det kan nyde banalt når jeg siger at det er sejt at sige fra for jeg er udemærket godt klart over at så nemt er det ikke. Der ligger naturligvis en masse spekulationer over det at sige fra til alkohol og som du så fint beskriver er det "pinligt hvis de andre fra 8 og 9 ser at jeg er en svagdrikker". Der kan jeg klart mærke på dig at det er noget der ligger og nager dig. Det skal det ikke.  Jeg tror derfor det er vigtigt at du finder din egen vej i alkohol labyrinten og ikke føler dig tvunget til noget - blot fordi at der er andre der gør det.

En ide kunne måske være at snakke med nogle som du stoler på omkring det. Som jeg kan forstå på dit brev så snakker du med nogle i niende klasse og det er der du har dine venner. Kunne det måske være en ide at snakke med dem omkring det? Hvis du ikke har et særligt stærkt bånd til dine klassekammerater fra ottende klasse kunne det måske være en ide at gå mere til de andre. Det kan være at de forstår dig bedre og måske også vil forstå hvorfor du på nuværende tidspunkt ikke har lyst til at drikke? Du fortæller også at du skal på efterskole efter niende. Det kan måske også være en god ide at sætte det på listen over gode ting der skal ske. Du kan se frem til efterskolen og de venner du vil få der. På den måde er det lettere at lade tingene der sker lige nu i din nuværende klasse styre.

Som jeg kan høre på dit brev - så føler du dig også alene samtidig med at alkoholen fylder for Jer. Det er trist og ærgerligt at du har det sådan. Man skal have det godt i skolen og ens relationer er særligt vigtige for at man kan være tilpas. Derfor tænker jeg måske også at en snak med dine forældre ville være en god ide. Jeg kan ikke læse på dit brev hvordan dit forhold til dine forældre er. Derfor er det også svært for mig at sige om det er det rigtige for dig. Det kan også være at der er en klasselærer du stoler på som du kan snakke med om dine relationer med de andre piger og drenge. De kan støtte dig i at det er svært lige nu. Måske kan der også opstå en mulighed for at i kan tage en fælles snak med dine klassekammerater og måske komme med foreslag til hvordan du bedst muligt kan være i klassen og være tryg og godt tilpas?

Husk at alkohol er et individuelt valg. Du skal aldrig gøre noget på andres bekostning og det er godt at lære tidligt. På den måde er det også nemmere at sige fra senere i livet. Du skal drikke når du føler dig parat til dig og hvis det aldrig kommer eller først kommer om flere år er det helt OK. Der er nogle der aldrig drikker alkohol og de er ligeså gode mennesker som de andre :-)

Kh Emilie, Cyberhus

cyberhusemilies billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål