Smallsize me.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en dreng på 14, og jeg har set filmen "Supersize me". Jeg fandt den utrolig spændende og afskrækkende. Jeg har derfor selv overvejet et forsøg, nemlig at spise itet andet end frugt, grøntsager og youghurt i 2 uger (til at starte med.) Jeg er 1.87 cm høj og vejer ca. 65 kilo. Det eneste jeg ville spørge om var om det var forsvarligt. Venlig hilsen Matti.

Svar:
Kære dreng 14 år.
Ja "Supersize me" er en både spændene og afskrækkende film.
Jeg kan godt forstå din ide, med at eksperimentere med hvad der sker, hvis du kun spiser frugt, grønt og yoghurt. Man kunne kalde det en slags sundhedskur.
Men jeg vil helt fraråde dig det. For det første er du kun 14 år og din krop er i fuld gang med at vokse og udvikle sig. Det skal den have varieret og rigeligt med næringsstoffer til.
For det andet kan din krop slet ikke klare at undvære fedtstoffer, og med din vægt + højde trænger du slet ikke til at tabe dig - tvært imod ligger du i underkanten.
Du kan sagtens spise masser af frugt og grønt, for at have fokus på alt det sunde, men du skal sørge for at få godt med groft brød/ris/havregryn samt protein fra kød eller fisk eller æg eller bælgplanter. OG fedt fra nødder /kerner, avocado, mandler, hørfrø og olivenolie til maden.
Dbh Else Marie