SNUS, DAMPNING/RYGNING
brevkassespørgsmål af
UNG DRENG
14 år
Hej
for et halv år siden prøvede jeg at dampe, men det blev lidt til en ting hvor jeg gjorde tit med havde ikke min egen, men her fornyeligt er jeg begyndt at tage snus. det startede for noget tid siden og er nok oppe på et par pakker nu
snakkede med et af mine ældre kammerater idag og han sagde jeg bare skal sige det til mine forældre, med de er ikke mest modtagende.
Det ved jeg fordi for under en uge siden sagde at de glæder sig til jeg bliver det eneste barn der ikke tage snus eller damp/ryger af mine søskende,
Det var mit spørgsmål fordi går lidt mellem at sige det til min mor i starten eller ikke sige det overhovedet. fordi en af mine venner blev smidt ud af min vennegruppe fra min egen årgang og det var efter han havde prøvet nogen dumme ting og smidt ud af skolen
:)

Svar:
Hej Unge dreng
Jeg kan godt forstå du går og tænker en del over det her. Jeg tror de fleste ville gøre det samme, for man kan nemt blive ret presset, hvis man skal fortælle noget til sine forældre som man allerede har en idé om, at de ikke vil bryde sig om.
Det lyder som om dine forældre har et ønske om at du ikke skulle ryge/dampe eller tage snus. Jeg tænker det nok er fordi de ved at det er vildt usundt, og derfor tænker at det ville være bedst, hvis du lod være. Samtidig forstår jeg dig sådan, at du har brødre eller søstre der også damper, og derfor vil det måske heller ikke være den vildeste overraskelse for dine forældre?
Lige meget hvad tænker jeg faktisk at din ven, der siger at du bare skal fortælle det, lyder ret klog. For allerede nu er det noget du går og er nervøs over. Særligt det her med hvad de vil sige, hvis du fortæller det, men jeg kunne også forestille mig at du går og er lidt nervøs for om de finder ud af det selv. Det her med at du skal skjule, at du damper og tager snus. Jeg tænker det her med at skulle holde det skjult, vil presse dig mere og mere. Det er bare virkelig ufedt at have den slags hemmeligheder, og hele tiden skulle være bekymret for om de opdager hemmeligheden.
Helt ærligt, så tænker jeg at dine forældre finder ud af det her på et eller andet tidspunkt alligevel.  Derfor tænker jeg også du kan gøre det nemt for dig selv ved at tage kontrollen og fortælle det selv. Dine forældre bliver måske skuffede, eller kede af det, men sådan er det med forældre. Dine forældre vil bare nogle gange være uenig med dig, i forhold til de valg du træffer og de ting du gør. Men derfor elsker de dig med garanti lige så meget, og selv hvis de bliver vrede eller kede af det, så er jeg sikker på at I nok skal finde ud af det.
Du kender selvfølgelig bedst dine forældre, så om du skal snakke med dem begge to, eller bare den ene først kan du jo tænke lidt over. Hvis du synes det er vildt svært at skulle sige det direkte, kan du måske overveje at skrive et brev, hvor du fortæller det? Eller en lille video måske? Hvad end du synes ville fungere bedst. Det vigtigste er at du får det sagt, så du ikke skal blive ved med at gå og bekymre dig hele tiden, for det er bare for hårdt.
Venlige hilsner Karsten