Snyder jeg hvis, jeg uploader noget af en min opgave fra godeopgaver.dk
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har rigtigt svært ved skolen og jeg har taget noget fra en opgave, godeopgaver.dk er dettesnyd?
Kommer jeg til at dumbe min opgave eller hvad kommer der til at ske?
Jeg er meget nerværs.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit brev.
Normalt er det sådan at hver skole eller uddannelse har nogle regler for, hvad de vurderer som snyd. Måske kan du finde din skoles regler et sted og læse op på dem, for at finde ud af, om det du har gjort er snyd.
Når man skriver en opgave og vælger at inddrage noget, som andre har skrevet, er en god huske-regel, at man altid skal henvise til det sted, hvor man har fundet sine informationer og viden. Det kaldes at lave en kildehenvisning. På den måde forklarer man, at det ikke er noget, som man selv har fundet frem til, men at det er noget, som man har et bestemt sted fra. Det kan have en afgørende betydning, om man har lavet de rigtige kilder eller ej.
Jeg kan godt forstå, at du er nervøs, men jeg kan desværre ikke svare dig på, om du kommer til at dumpe din opgave eller ej, eller hvad der kommer til at ske.
En anden gang vil jeg derfor råde dig til at være omhyggelig med at få lavet de rigtige kilehenvisninger. Du kan også spørge en fra din klasse eller familie til råds, og spørge om de kan hjælpe dig med at komme i gang med en opgave. Det er altid okay at blive inspireret af andre, men man må ikke snyde eller kopiere noget, andre har lavet.
Du kan også overveje at tage en snak med din lærer om, at du synes det er svært. Måske kan din lærer hjælpe dig med, hvordan du bedst kommer igennem en opgave og finder inspirartion næste gang.
Jeg håber, at du kan bruge svaret og at det kommer til at løse sig.
Mange hilsner fra
Laura.