Social angst
brevkassespørgsmål af
Stine
18 år
Jeg er en pige på 18 år og 2.g. Jeg har i nogle år lige pludselig i tilfældige siturationer begyndt at ryste meget voldsomt flere gange dagligt og det eneste der hjælper er at være hjemme i længere tid, men det gør bare livet svære på længere sigt. Nu har jeg snakket med forskellige folk, som skulle kunne hjælpe mig, men stort set alle udover min egen læge siger at der ikke er noget galt. Min egne læge siger dog at jeg ikke har behov for hjælp og det hele nok skal gå. Hun har selv for lidt over et år siden sagt at jeg har angst, særligt social angst og havde meget voldsom stress (det er ikke ligeså voldsomt længere). Mangler hjælp, der er ingen steder jeg kan få hjælp, da jeg havnede i psykiatrien, sendte de ud efter tre samtaler og sagde de ikke kunne hjælpe mig. Ved ikke hvor jeg kan gå hen. Jeg får særligt angst anfald hvis noget ændre sig til noget andet end jeg har forventet eller ikke ved hvad jeg skal gøre i sociale siturationer. Jeg får ofte samme fysisk syntomer uden der er sker noget jeg ikke kan klare eller at der er nogle grund, men bare kommer ud af det blå. Hvor fanden kan man få hjælp, hvis ingen vil have en og man ikke selv har råd. Har pt. snakket med utalige forskellige personer i forskellige placeringer.

Svar:
Kære Stine,
Tak for dit brev. Først og fremmest vil jeg rose dig for at klø på og blive ved med at insistere på at få noget hjælp, for det er ikke nemt, når man har det rigtig svært. Det du beskriver, lyder virkelig ubehageligt, både selve angstsymptomerne, men også dine oplevelser med ikke at få hjælp. Det er rigtig vigtigt at få talt med nogen om, hvordan du har det, så jeg kan godt forstå, at du er frustreret over, at ingen rigtig vil lytte og hjælpe. Jeg er ked af at høre, at du ikke er blevet mødt med forståelse hos lægen og i psykiatrien, når det er der man skulle kunne få hjælp. Du skriver, at du ikke selv har råd til at få noget hjælp, og det kan også være dyrt. Jeg ved, at der findes flere gratis rådgivninger til unge med angst bl.a. Psykiatrifondens rådgivning, Angstforeningen, og også fysiske rådgivninger. Nu ved jeg ikke, hvor du bor, så du kan evt. prøve at søge på Google efter gratis tilbud i dit lokale område.
Igennem din egen læge kan du få gratis psykologhjælp, når du er mellem 18-20 år og har angst og/eller depression. Derfor tænker jeg, at det er en god idé at gå til lægen igen og få ham/hende til at tage dig alvorligt. Jeg kan godt forstå, hvis det virker grænseoverskridende, men det er kun lægen, som kan henvise til videre behandling. Hvis du ikke har mod på det hos din nuværende læge, kan du overveje at skifte til en ny læge, som forhåbentlig kan hjælpe dig videre.
Her til sidst vil jeg sige til dig, at du kan få det bedre, når du får den rigtige hjælp. Der kan komme styr på angsten, så det ikke fylder så meget, og så det ikke er så svært at være dig. Indtil du kan få noget professionel hjælp, er det vigtigt at du også får talt med nogen omkring dig om det - det kan være en god veninde, dine forældre eller en lærer, og så er vi altid klar til at lytte og snakke på Cyberhus' 1:1 chat.
De bedste hilsner
Jeanette