Sorg og jaloux
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.  min kærste slog op i december men jeg har stadig følser for hende og jeg har stadig kærestesorger hvordan kommer jeg af med dem. Fordi der kommer ik til at ske noget mellem os mere og så nummer to. Jeg vil gerne være gode venner med hende men hun stoler ik på mig på grund af jeg var jaloux.   Hvirdan kan jeg vise hende at hun kan stole på mig

Svar:
Kære dig.
Det lyder hårdt at du siden december har haft kærestesorger over, at din kæreste slog op, og at du stadig har følelser for hende. Der er få ting, der gør ligeså ondt, som når ens kæreste slår op med én. Særligt når man stadig har følelser for sin kæreste og ikke selv har valgt at slå op. Der er mange som kan opleve, at kærestesorger varer i flere måneder. Men husk, at det med tiden vil blive nemmere og at du ikke vil blive ved med, at have så svære kærestesorger som du har nu. De vil forhåbentlig gå over igen på et tidspunkt.
Du spørger, hvordan du kommer af med dine kærestesorger, fordi du ved, at der ikke kommer til at ske mere mellem dig og din ekskæreste. Der findes nogle forskellige råd og ting man kan gøre, for at komme af med sine kærestesorger og få det godt igen. For det første er det godt at du giver dig selv lov til at være ked af det og acceptere, at det kan tage noget tid at komme igennem kærestesorgen før du kan komme videre og ud på den anden side. Du vil sikkert opleve, at du hele tiden får det en lille smule bedre, og at de tungeste og mørkeste dage er forsvundet. Det kan også hjælpe at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det kan være at du fx. har en god ven eller en fra din familie, som du kan dele dine tanker med. De fleste har selv oplevet at have kærestesorger, og vil måske kunne dele deres erfaringer med dig. Generelt kan det også hjælpe at bruge tid sammen med andre, og holde dig i gang med nogle aktiviteter som du godt kan lide at lave, så tankerne om din ekskæreste ikke dukker op i tide og utide.
Du spørger også, hvordan du kan vise din ekskæreste, at hun kan stole på dig, selvom at du nogle gange var jaloux og at du gerne vil være venner med hende. Det får mig til at tænke på, at det vil være en god idé at finde ud af med din ekskæreste, om hun også gerne vil være venner med dig. Nogle gange kan det være svært at blive venner med sin ekskæreste, fordi man har haft nogle kærlige følelser for hinanden. Andre gange kan man godt få det til at fungere og blive gode venner. Det kræver som regel, at begge er indstillede på, at man kun skal være venner og at man ikke har kæreste-følelser for hinanden længere. Du kan måske prøve at vise din ekskæreste, at hun kan stole på dig, ved at være en god ven og være ærlig og loyal over for hende. Du fortæller, at der ikke kommer til at ske noget mellem jer mere, og det kan du fx. prøve at sige til din ekskæreste at du godt ved, men at du har et ønske om, at I skal være venner.
Jeg håber, at det hele kommer til at gå rigtig godt. Og jeg håber, at du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat hvor du kan skrive med en rådgiver.
De bedste hilsner fra
Gro