Diabetes ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej, her for tiden har jeg været meget tørstig, og har tisset meget. Kunne det være et tegn på diabetes, for jeg er også en smule overvægtig..

Svar:
Kære du.
Det er godt du skriver ind når du er bekymret for dit helbred - jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Det er svært at bedømme ud fra dit brev, om det er diabetes eller ej og for at fastslå det kræver det under alle omstændigheder, at du får taget nogle blodprøver hos din læge.
Du har ret i at stor tørst og tissetrang er to af symptomerne på diabetes, men der kan også være mange andre symptomer og man kan godt være tørstig uden at det behøver være diabetes. Samtidig kan man også være overvægtig uden at få diabetes.
Den eneste måde du kan få klart svar på dine bekymringer er ved at bestille tid hos din læge, så du kan blive undersøgt. Han vil sandsynligvis tage en blodprøve, hvor du skal møde op fastende om morgenen.
Så skynd dig op til lægen, så du kan få den rette vejledning og evt. behandling, hvis uheldet skulle være ude.
Held og lykke med det :-)
Mange venlige hilsner Mette