hash og alkohol
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej cyberhus. jeg har to veninder som tit ryger vandpipe og drikker. de siger der ikke er hash i vandpiperne og at det bare er æble.. men jeg ved ikke om jeg skal stole på dem. for de drikker, er sammen med masser af drenge, har sex mens de er fulde og opfinder rygter om andre. og jeg tror også at den ene hun stjæler. jeg blev engang 'inviteret' over og ryge vandpipe med dem men jeg sagde nej, for jeg er meget imod både alkohol, stoffer, og rygning. jeg ved ikkehvad jeg skal gør!! skal jeg fortælle det til nogen, eller bare stole på at de taler sandt og så lade dem passe sig selv??

Svar:
Hej.
Først og fremmest synes jeg det er rigtig godt, at du står ved det du synes er rigtigt, og ikke går med til noget du ikke føler dig tryg ved. Det er sejt, og det kan du være stolt af.
Nu til dit spørgsmål. Vandpibe er som udgangspunkt rigtig usundt. Den røg man indånder er fugtet af vandet, og derfor kommer de stoffer der er i røgen lettere over i din blodbane. Stofferne er ligesom i almindelige cigaretter meget skadelige og vanedannende og vandpibe er derfor en rigtig dårlig idé og meget usundt, ligesom almindelige cigaretter er. Normalt er det tobak med smag folk ryger, og ikke hash. Man kan dog godt putte hash i tobakken og ryge den gennem piben, så jeg kan ikke udelukke at dine veninder ikke har gjort det, men jeg kan heller ikke sige med sikkerhed at de har.
Det lyder som om dine veninder laver nogle ting du ikke kan stå inde for, og ikke vil være med til. Hvis du ikke føler dig godt tilpas og ikke synes de ting de laver er i orden, synes jeg du skal lade være med at være sammen med dem. Jeg ved godt det kan være svært at sige fra og måske du føler dig udenfor, men det er meget vigtigt at du har det godt med det du gør og ikke bliver presset til noget du ikke har lyst til.
Det er ikke lovligt at købe alkohol før man er 16 år, så hvis du nogen gange synes det er svært at sige nej, kan du støtte dig til, at det rent faktisk ikke er lovligt. Med hensyn til sex synes jeg slet ikke du skal lade dig presse. Du skal gøre det i dit eget tempo, og vente til du selv føler dig klar.
Jeg håber meget du kan bruge mit svar, jeg forstår godt det er svært.
Hilsen Lea