Hash og Operation
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa... Jeg skal opereres i mit knæ her om ikke særlig lang tid, er for nygeligt blevet opereret i mit andet knæ og denne operation gik rigtig godt.. Men nu kom jeg lige til at tænke på noget.. Måneden forinden sidste operation stoppede jeg med at drikke, ryge cigeratter og ryge hash. Men dette er jeg ikke i stand tl at gøre en gang til, så derved vil jeg gerne vide om det kan have konsekvenser at jeg ryger hash et par gange om ugen nu hvor jeg skal opereres? Det skal lige siges operationen er under fuld narkose og tager ca. 45 min. På forhånd tak :)

Svar:
Kære du.
Det er godt du skriver ind og spørger, for det er vigtigt, at du inden operationen er helt klar over hvad der skal foregå og hvordan du skal forholde dig.
Inden en operation bliver du typisk indkaldt til samtale med lægen, der skal foretage indgrebet. Her fortæller han/hun om hvad der skal foregå, hvordan du skal forholde dig og spørger om der er noget du er bange for eller om der er noget du er i tvivl om.
Jeg kan ikke ud fra dit brev læse, om du har haft den samtale endnu, men under den samtale har du i hvert fald muligheden for at snakke med lægen om alkohol- og rygevaner. Lægen vil selv spørge ind til dette.
Når du skal i fuld narkose, skal du møde fastende og dette inkluderer også alkohol, cigaretter og hash.
Mht. alkohol er det bevist at alkohol kan påvirke restitutionsperioden efter operationen - med andre ord vil det sige, at du er længere tid om at komme dig efter indgrebet. Dette gør dig gældende, hvis du drikker mere end Sundhedsstyrelsen anbefaler. Hvis du drikker mere end det, er det vigtigt at du stopper 4 uger inden operationen, da din krop skal være klar til operationen.
Hvis man ryger op til en operation øger det risikoen for infektion samt for hjerte- og lungeproblemer. I øvrigt nedsætter rygning immunforsvaret. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen at man, når man skal opereres, stopper med at ryge 8 uger inden. Dit immunforsvar er dog normalt efter 4 uger, men lungefunktionen altså først efter 8 uger. Men hvis du kun kan holde 4 uger, er det også godt.
Alt i alt vil det være det bedste at du stopper med at drikke alkohol og ryge inden operationen. Jeg ved godt at det er virkelig svært, men det er det bedste for din krop og mindsker risikoen for komplikationer, så du hurtigst muligt kan komme på benene igen.
Hvis du har brug for hjælp til at holde op med at ryge og drikke, eller har noget du godt kunne tænke dig at snakke med en voksen om, så synes jeg du skal starte med at logge på chatten her i Cyberhus. Her sidder der voksne som du kan chatte med anonymt og måske kunne det være rart for dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar og held og lykke med det hele :-)
Mange hilsner Mette