Hvad er værst?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har en kusine som har bulimi, og så en dag snakkede vi om det og om hvor farligt det var og så sagde hun "i det mindste har jeg ikke anoreksi" Og så er det her jeg tænker: Er anoreksi farligere end bulimi? Jeg syntes også at mange steder på internetter for de det til at lyde som om at bulimi ikke er en "rigtig" spiseforstyrrelse, er det det? Og hvordan kan det være at piger med anoreksi vejer mindre end piger med bulimi? Hilsen S. :)

Svar:
Hej Pige.
Anoreksi og bulimi er psykiske sygdomme. Piger med anorksi har også ofte bulimi.
Jeg ved ikke om man kan sige det ene er værre end det andet. Begge sygdomme er et symptom på at man har det skidt og prøver at have kontrol med noget, og det man har kontrollen med er maden.
Begge sygdomme påvirker kroppen og psyken meget og begge er farlige og kan være dødelige, hvis personen ikke får hjælp.
Piger med anoreksi vejer ofte mindre fordi de er enormt kontrollerende med hvad de spiser og hvor mange kallorier de indtager. Piger med bulimi overspiser og kaster så op. Og når det så er en kombination, så spiser anorektikeren et stort måltid, i hendes øjne, og så kaster hun det op igen.
Man kan sige, at piger med anoreksi generelt indtager færre kallorier end piger med ren bulimi og derfor bliver de tyndere. Men der er ingen regler uden undtagelser.
Jeg håber, at din kusine er i behandling og at der er voksne der hjælper hende. Hvis hun ikke har nogle voksne der hjælper hende, så synes jeg du skal snakke med dine forældre. Det er vigtigt at man får hjælp fra en læge, når man lider af bulimi og måske kan du og dine forældre hjælpe hende med at hun kommer afsted til sin læge.
Venlig hilsen
Anette