kan man blive gravid trods korrekt brug af p piller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej :) Jeg ville egentlig abre spørge om det kan lade sig gøre at blive gravid, selvom man tager sine p piller korrekt?. Jeg har ikke glemt en eneste pille, da jeg går meget op i at huske det og derfor har en alarm på min telefon hver dag :D. Men i en lille uge har jeg haft sådan ømme bryster, og tisser konstant! og så kom min mor med at det kunne være graviditet! der er nemlig en uge til at jeg skal holde pause med pillerne, så vi mente det var lidt for tidligt at have symptomer på menustrationen. Men mig og min kærste har dyrket sex, kun med prævention i form af p piller, og han er kommet måske 5 - 6 gange oppe i mig. Hvad råd kan I give mig?? hilsen spørgsmåltegnet

Svar:
Hej Pige.
Godt du spørger og er opmærksom på din krop, og reagerer når noget ændre sig.
Nu ved jeg ikke hvor lang tid du har taget p-piller, men nogle af de ting du nævner er noget man kan opleve inden for ca de tre første måneder man tager p-piller.
Ingen prævention er 100 procent sikkert, eller jo afholdenhed, men det er der ingen der kan leve efter! Derfor er der naturligvis også en lille bitte risiko for at du er blevet gravid. Men jeg mener at når du er så god til at tage dem hver dag, ingen har været glemt, eller kastet op igen, ja så er sansynligheden for en graviditet meget lille. Symptomerne du beskriver får man også i starten af en graviditet, ja, men jeg går ud fra at du havde din sidste blødnings periode helt normalt og så er du jo kun 7-14 dage henne og så tidligt begynder symptomerne på graviditet ikke.
Jeg syntes du for en sikkerhedsskyld skal aflevere en urin prøve ved din læge. Sig at du skal tisse hele tiden, og så få den undersøgt for bakterier. Jeg tror det kunne være det der driller i den ende. Det kunne godt være en blærebetændelse.  Med hensyn til brystspændingerne, så tror jeg det er bivirkninger fra p-pillerne.
Godt du passer på dig selv, og taler med din mor om tingene. Du kan jo, hvis du har lyst vise hende mit svar og så høre om hun vil gå med dig til lægen med urinprøven, de kan jo når den er der alligevel, teste den for svangerskab.
God jul
MVH
Anette