Knække nakke...
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg ved at der er en anden der har skrevet ind om det, og har læst både spørgsmål og svar. Der blev sagt at der kan være 1-2 uger hvor man knækker nakken/fingrene meget. Der er bare den lille ting, at jeg knækker nakken flere gange om dagen (og en gang i mellem fingrene), og har gjort det mindst 1½år... Mener det! Det er ikke en underdrivelse! Min storebror gør det også, og min lillebror en sjælden gang i mellem. - En mulighed kunne være at jeg sidder meget foran computeren (da jeg er webmaster, og så er det jo også meget sjovt at spille), i en dårlig stilling. Min mor er læge, og har spurgt hende lidt om det. Hun siger at det ikke er sundt at gøre det alt for tit osv. MEN ikke nok med at nakken knækker så mange gange og har gjordt det i så lang tid, så har jeg også en trang til at knække den. Jeg kan ikke lade vær'... Er der noget jeg kan få svar på her, eller skal jeg snakke med en læge/min mor? Så har jeg også lige en helt anden ting at spørge om... Jeg føler en gang i mellem at det - lige pludselig - begynder at gøre vildt ondt i hjertet. Det varer måske op til 20 sekunder. Det sker 2-3 gange om ugen. Er dette noget jeg bør være bekymret for, eller er det normalt? Hvis det kan hjælpe, kan jeg sige at jeg spiser sundt, er tynd (ikke undervægtig, men så tynd man skal være), stærk. Er gået i puberteten meget tidligt (var lige blevet 10 da det begyndte). Jeg spiser sjældent slik, eller drikker sodavand. Mit imunforsvar fungerer bedre end godt. Mvh - Mig :)

Svar:
Hej du!
Det er dejligt at høre at du har været inde og se om dit spørgsmål er blevet stillet før. Men det er fint nok at du stiller dit spørgsmål alligevel, hvis du ikke syntes det var helt fyldestgørende :-)
Hvis du sidder i lang tid foran computeren, eller sidder i en dårlig stillig, så kan godt gøre, at du får lysten til at knække nakke oftere. Jeg syntes at du skal prøve at ændre den måde du sidder foran computeren i første omgang. Det kan være at du kan ændre på den højde  skærmen sidder i, eller stolens indstilling. Det er bedst hvis skærmen er i øjenhøjde. Det kan være, det kan hjælpe på dit nakkeknækkeri.
Hvis du føler at din nakke har det godt igen, hvis du knækker den, så må du gøre det. Men jeg syntes du skal tage en snak med din mor igen, hvor du gør det klart for hende, at det er noget som irriterer meget i hverdagen.
Med hensyn til dit hjerte, så skal du snakke med en læge om de smerter du har. Det er ikke meningen at du skal have ondt i hjertet 2-3 gange om ugen! Jeg syntes i første omgang at du skal fortælle det til din mor, måske kan hun hjælpe dig. Ellers syntes jeg du skal tage og bestille en tid ved din læge, for en sikkerheds skyld.
Venlig Hilsen
Iben