For meget kønsbehåring?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus
Jeg er en 16 årig pige, og har i en del år undret mig over, om det er normalt at jeg har så meget kønsbehåring. Jeg føler at hvis jeg ikke barberer mig forneden, så stikker det ud og det går altså forholdvis langt ud på mine lår i siden. Det er rigtig irriterende, især fordi jeg er mørkhåret. Derudover går mine hår også helt om til anus, altså rundt der, hvilket jeg finder mega irriterende. Ville jeg nogensinde kunne få en kæreste og lade være med at barbere mig, altså det er jo ikke ligefrem lækkert at se på en pige, med så meget hår forneden?
Udover det, så føler jeg, at efter jeg er begyndt at barbere mig, så vokser hårene tilbage tykkere, længere og faktisk nye steder. Altså det er som om mine hår vokser længere op mod min mave, og det bekymrer mig ret meget. For hvad hvis jeg skal på ferie og have en bikini på, så burde det da ikke være normalt at hårene ligefrem stikker frem over det hele?
Jeg har hverken snakket med mine forældre eller mine veninder om det, for synes det er pinligt og grænseoverskridende.
Håber I kan hjælpe mig

Svar:
Kære dig.
Tak for dit brev til brevkassen – det var rigtig godt at du skrev til os. Jeg kan forstå, at du er meget ked af din kønsbehåring, som du oplever som værende kraftig. Kraftig og rigelig kønsbehåring er et generende problem for mange kvinder. Der er desværre en tendens til, at vi i vores kultur oplever kønsbehåring som forkert og uønsket. I virkeligheden er det jo helt naturligt og har en række vigtige formål: den beskytter kønsorganerne mod kulde og varme, nedsætter risikoen for rifter eller sår på huden, yder beskyttelse mod fremmedlegemer og sygdomsfremkaldende bakterier, samt leder duftstoffer bort fra kønsorganerne. Disse vigtige funktioner har gjort at vi gennem menneskets evolution har beholdt kønsbehåringen.
Vi ser alle forskellige ud og det gælder også når det kommer til kønsbehåring. Behåringen ændrer sig gennem livet. Graden af behåring på kroppen afhænger af arv og race. Asiater har sjældent kraftig behåring, mens folk fra mellemøsten hyppigere har kraftig og mørk behåring. Tendensen til kropsbehåring nedarves fra forældrene.
I lægelig forstand taler man om unormal hårvækst – også kaldet hirsutisme, når der er øget mandig behåring hos en kvinde. Grænsen mellem normal og unormal hårvækst er meget flydende og er ofte præget af individuel vurdering. Det er en meget almindelig tilstand, som findes hos 10% af alle kvinder. I langt de fleste tilfælde kender man ikke årsagen til den øgede hårvækst. Alle kvinder producerer en lille mængde mandligt kønshormon (testosteron). Hormonerne bliver produceret i binyrerne og til en vis grad i æggestokkene. Det er disse hormoner, som har ansvaret for udvikling af behåring i armhule og omkring kønsorganer hos begge køn. Hvis der bliver produceret lidt mere mandligt kønshormon end normalt, vil dette kunne føre til øget behåring fx i ansigtet eller på maven mellem kønsbenet og navlen.
Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er en tilstand med forandringer i æggestokkene, som fører til forstyrrelse af den normale hormonbalance. PCOS viser sig ofte med uregelmæssige menstruationsblødninger, akne og øget hårvækst. PCOS er en relativ hyppig årsag til øget kønsbehåring. Desuden kan nogle former for medicin herunder også enkelte typer af p-piller føre til øget hårvækst.
Jeg kan høre, at du er meget generet af den øgede hårvækst og derfor synes jeg du bør tale med din læge om det. Som beskrevet ovenfor, er der som oftest ingen tilgrundliggende årsag bag, men det kan være relevant at blive undersøgt for evt. underliggende hormonforstyrrelse som PCOS, da der så er gode behandlingsmuligheder. Lægen vil typisk stille lidt uddybende spørgsmål – fx om der er andre i familien som har lignende problemer, om din menstruation er regelmæssig og om du har andre symptomer – fx akne. Hvis man har mistanke om hormonforstyrrelse kan det være, at lægen supplerer med blodprøver og evt. gynækologisk undersøgelse. Det kan være grænseoverskridende at bestille en tid hos sin læge til en snak om et intimt problem, men husk at for lægen er det helt naturligt.
Ved PCOS vil en behandling med p-piller nedsætte mængden af det mandlige kønshormon og hårvæksten vil aftage. P-piller har ikke den store effekt på de hår, der allerede er dannet, men vil bremse den videre udvikling af behåringen. Det kan derfor vare 3-6 måneder, før der er synlig effekt. I nogle tilfælde vil man vælge en speciel p-pille, som indeholder et hormon, der direkte modvirker det mandlige kønshormon. Behandling med p-piller vil også have effekt på bumser og uren hud.
Jeg er sikker på, at du møder én som kan lide dig præcis, som du er. Det er heldigvis sjældent hårvækst, der er afgørende for hvorvidt, man får en kæreste eller ej. Det vigtigste er, at du har det godt med din krop og med tiden lærer at acceptere den, som den er. Vi har ofte en forestilling om, hvad andre mon tænker om den måde vi ser ud på, men ofte handler det om vores egen usikkerhed. Desuden er der stor forskel på hvad både mænd og kvinder finder attraktivt, når det kommer til kønsbehåring.
De fleste kvinder ønsker ikke hår i ”bikinilinien” og vælger i forbindelse med ferier og lign. at fjerne hår enten ved barbering eller voks. Man kan efter barbering godt opleve at hårene føles kraftigere og stivere, men det er ikke tilfældet. Hormoner er det eneste, der kan ændre på hårets struktur, farve og mængde. Hårene kan blot føles mere stive efter barbering. Jeg kan godt forstå, du synes det kan være grænseoverskridende at tale med andre om din bekymring. Jeg tror dog du vil opleve, at de fleste mennesker har noget ved deres krop, som du er kede af eller bekymrer sig om. Det kan være en lettelse at have en god veninde at dele dette med.
Jeg håber du kunne bruge mit. Ha’ det rigtig godt og pas på dig selv.
Kærlig hilsen
Linda