Menstruation
brevkassespørgsmål af
M
14 år
Heej jeg er en pige på 14 år og jeg fik min første menstruation d. 5 august 2016. Den varede cirka 4-5 dage, men der gik først cirka 70 dage før jeg fik min næste menstruation.. er det normalt? Fordi min veninde som fik sin første mens cirka 1 måned efter mig, har haft mens flere gange end mig.
Forresten har jeg kun haft de 2 menstruationer indtil videre.
Håber jeg får svar.

Svar:
Hej med dig
Du er 14 år og har haft din første og anden menstruation. Der gik 70 dage mellem menstruationsblødningerne - og du spørger til, om det er normalt.
Der er ingen grund til bekymring. Det er helt normalt i din alder, at der kan gå lang tid mellem blødningerne. Din hormonbalance mellem hjernen og dine æggestokke er ved at modnes - og der kan gå op til flere år, før du udvikler en regelmæssig menstruationscyklus med mindre end 35 dage mellem blødningerne.2 ud af 5 piger/kvinder i din aldersgruppe ( 14 år op til alder 24 år) oplever, at der går over 35 dage mellem deres menstruationer.Blødningerne vil mest almindeligt i løbet af nogle år komme hyppigere og mere regelmæssigt. '
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
Mvh. Jens