Min næse
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har nogle mærkelige små sorte pletter på min næse. Det minder lidt om bumser. Hvad er det, og hvordan slipper man af med dem?

Svar:
Hej med Dig.
Det lyder som det du har på næsen er hudorme. Det kan godt lyde lidt ulækkert, at det hedder hudorme, men det er fordi det ligner små orme når man trykker dem ud, men det er ikke levende orme, så bare rolig.
Hudorme er en slags urenhed i huden, en lille kirtel i huden der er fyldt med hvidligt puds der hedder talg. Den kan blive sortfarvet i den del der går ud mod huden, og ser derfor sort ud udefra. Man kan trykke dem ud, ligesom med en bums, men de kan godt sidde godt fast, så pas på du ikke laver sår på dig selv. Ellers er der ikke så meget at gøre, det er desværre en del af det at blive teenager. De forsvinder igen/bliver mindre i antal når du bliver ældre, men man slipper nok aldrig helt af med dem. Det hjælper ikke at bruge sæber, rensecremer osv. det udtørre bare huden og får den til at danne endnu mere fedt/talg, der kan tilstoppe de små kirtler. Det bedste er lunken vand morgen og aften, og en mild ansigtscreme uden parfume (det behøver ikke være noget særligt mærke, du kan prøve dig lidt frem og finde den creme du synes er rarest at få på).
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen fra Lea