Mine spisevaner!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej... Jeg er en pige på 14 år (8.klasse) som bare har det af helvede til (undskyld sproget!). Mit selvværd er i bund, og mit største ønske er at det bliver bedre! Hver dag vågner jeg og frygter hvordan dagen bliver. Mine spisevaner! Mine spisevaner er min største fjende. Om morgenen og til frokost spiser jeg rugbrød med pålæg og til aftensmad en portion af det der bliver serveret, men mit problem er mellemmåltiderne. I skolen spiser jeg sundt og siger nej tak til slik (hvis der f.eks. er fødselsdag). Alle tror jeg er sund, men lige så snart jeg er kommet hjem smider jeg mig foran Tv’et eller computeren. Det er nok ikke særlig usundt i sig selv, men jeg har den dårlige vane at jeg vil have noget at spise, og det skal selvfølgelig være sødt! Jeg tjekker vores skabe og hvis jeg ikke finder noget, kn jeg finde på at køre ud og købe noget. Det er næsten HVER DAG!!! Jeg kan ikke gøre for det, og det hjælper ikke med at skære frugtstænger osv. Men jeg spiser det jeg har købt, (og hvis ikke jeg spiser det hele, gemmer jeg det i f.eks. mit skab) og får det dårligt med mig selv… Jeg kan bare ikke styre det :'(

Svar:
Hej,
Det er ikke et nemt problem du står med og jeg er glad for at du skriver ind.
Jeg forstår på dig, at du synes dit selvværd er i bund. Til tider oplever vi alle sammen at selvtilliden og følelsen af at man kan klare verden forsvinder. Det kan skyldes forskellige ting i hverdagen, for eksempel dine venner, skolen, fritiden eller som du selv skriver, madvanerne. Det er enorm vigtigt at finde ud af hvad der gør dig glad og hvad der kan få dig til at føle at selvtilliden er i bund. Du skal opsøge ting der gør dig glad. Jeg kan høre på dig at det at smide sig foran tv’et og spise søde sager ikke gør dig glad. Og derfor skal du finde ud af om der ikke er noget andet du kan lave i stedet. Her er det rigtig vigtigt at du ikke tænker på hvad andre vil tænke, men at du helt for dig selv mærker efter – hvad gør dig glad. Og så fyld din tid med det.
Jeg ved det handler meget om vanesager, og det er altid svært at bryde ud af vanen. Men hvis du sørger for altid at have noget sødt i huset, som ikke er usundt. Det kan for eksempel være frugt, nødder, yoghurt, juice, sukkerfri saftevand eller frosne bær i fryseren til smooties. Det vigtigste er at du får stillet din søde tand med noget der er bedre for dig.
Hvis du synes det er svært at få selvtilliden op igen, kan du skrive en liste. På den ene side skriver du ting der får dig til at smile (husdyr, venner, lektier, sport, familien, stranden, spille spil osv) og på den anden skriver du ting der gør dig usikker. Så har du den liste liggende på dit værelse og kan altid bruge den i hverdagen. Hvad skal jeg undgå, hvad skal jeg have mere af.
Jeg håber virkelig mit svar kan hjælpe dig, ellers er du velkommen til at skrive ind igen. Ellers er du også velkommen i chatrådgivningen, som har åben alle hverdage mellem 14 og 19.
Venlige hilsner fra Line