(passiv)rygning
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej min mor ryger min sommetider direkte op i ansigtet, og så er det jo klart at jeg prøver at holde vejret eller undvige røgen! Men hun bliver altid pisse sur og synes det er noget pjat! Hvad kan jeg sige til hende af gode argumenter? jeg vil også gerne have hende til at holde, da hun nogengange har ondt i hjertet (er det egentlig voldsomt farligt?), men hvad kan jeg gøre? Og hvad er den bedste løsning til at stoppe (6un kan ikke lige de der tyggegumier eller plastikcigarretter)

Svar:
Hej med Dig.
Øv hvor træls, at din mor ryger når i er sammen. Jeg kan fortælle dig en masse ting om rygningen skadelige virkninger, så må vi håbe, at din mor vil lytte.
Som passiv ryger blive du udsat for de samme ca. 4000 kemiske stoffer som rygerne selv. Dog i en mindre koncentration, idet røgen bliver fortyndet i luften. Det er dog stadig i så høj grad, at man mener, at der hvert år dør ca. 2000 mennesker i Danmark pga. af passiv rygning.
De skadelige effekter er det samme som hos rygere, dvs. der er større risiko for kræft, lungebetændelse, rygerlunger (som er en kronisk sygdom hvor lungerne ikke er i stand til at ilte blodet nok), kronisk hoste, og blodpropper i hjerte og hjerne. Det er derfor ikke småting både rygere og passive rygere bliver udsat for. Dertil kommer, at børn der udsættes for røg langt oftere har astma, og man kan få svie i øjnene, hovedpine og i det hele taget irritation i luftvejene.
Der er kun argumenter der taler IMOD rygning og passiv rygning. Det skader dig helt sikkert, og det skader både på kort og lang sigt. Der er således ikke nogen undskyldning for, at din mor ryger når du er der, og jeg synes det er godt du gør opmærksom på din modstand mod det ved at holde vejret og lignende. Det er slet ikke noget pjat at du gerne vil undgå røgen, det er det bedste du kan gøre for dig selv, og efter min mening burde din mor beskytte dig mod røgen og gå udenfor når hun skal ryge. Når din mor bliver sur og irriteret når du gør modstand, kan være fordi hun inderst inde godt ved det er forkert, men ikke har overskud eller vilje til at gøre noget ved det, sådan at det måske er hendes manglende evne til at stoppe der irriterer hende, mere end at det er når du holder vejret.
Hvis du har mod på det, kunne du tage en diskussion med din mor om passiv rygning, ud fra det jeg har skrevet ovenfor. Måske vise hende mit svar. Du kan fortælle hende, at du jo gerne vil beholde hende mange år endnu, og at du synes i burde have røgfri zoner, så man selv kan vælge om man vil have røg i lungerne. Fordelene for hende selv er selvfølgelig at hun mindsker risikoen for ovennævnte sygdomme, får bedre lugte- og smagssans, får pænere hud og får bedre kondition. Et andet argument er, at det er fakta fra sundhedsstyrrelsen jeg har ridset op, og dermed er det ikke blot noget jeg har fundet på ud fra min egen mening, men noget der er blevet forsket i og er "bevis" for gælder.
Jeg kan ikke sige hvorfor din mor har ondt i hjertet, det kan man have af mange årsager. Men jeg synes da det er noget hun skal undersøges for hvis hun ikke ved hvad det er.
Der er flere forskellige måder at holde op med at ryge på, men det vigtigste er, at den der skal holde op virkelig ønsker at holde op. Motivation er det vigtigste, ellers er der ingen af rygestop metoderne der virker. En god idé kan være, at din mor taler med jeres læge om det. Han eller hun kan ridse de forskellige muligheder op eller måske henvise til et rygestopkursus. Der findes både piller, tyggegummi, hypnose og flere andre metoder, så der er nok at prøve af, men som sagt er det vigtigste, at man gerne vil stoppe med at ryge.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber din mor vil være med på et røgfrti hjem.
Hilsen fra Lea