Smerter i klitten
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hejsa!  Jeg er har et kæmpe problem, som jeg virkelig håber, at I kan hjælpe mig med! De seneste 3 års tid, har jeg døjet med kraftige smerter i klitoris/omkring urinrøret. Smerterne kommer og går - der kan gå flere måneder hvor der slet ikke er noget, men så kommer det pludseligt igen. Det føles nogle gange som om at der bliver stukket en nål op i min klitoris, eller at den bliver klemt. Smerterne bliver ofte værre når jeg bevæger mig, ligger på maven, eller bøjer mig forover. Det gør ikke ondt når jeg tisser (fx som ved blærebetændelse hvor man kan føle, at man "tisser glasskår") Jeg er et par gange gået til lægen og har så fået taget urinprøver, men der har hverken været blærebetændelse eller andet synligt i vejen. Jeg har onaneret en del siden jeg var ca. 13 år (bla. gnubbet klitoris) men det er helt umuligt at røre mig selv der nede når smerterne er der. Det er ikke på noget specielt tidspunkt, at smerten det kommer - jeg kan i hvert fald ikke se noget mønster.  Håber jeg kan få nogle idéer til hvad det kan skyldes...  Mange hilsner Fie

Svar:
Hej Fie,
Mange tak for dit spørgsmål. Det lyder enormt generende at have døjet med smerter omkring klitoris/urinrøret gennem 3 år. Jeg kan godt forstå, du undrer dig over, hvad det mon kan være, og hvad man kan gøre for at gøre det bedre. Du skriver, at du har onaneret en del. Det er helt normalt. Jeg har svært ved at tro, at det kan være årsag til dine smerter, men det er ærgerligt, at du nogle gange har så ondt, at du ikke kan røre ved dig selv.
Jeg ved ikke, hvorfor du får smerter, der kommer og går. Det er godt, at du har været ved lægen for at blive undersøgt for blærebetændelse, og jeg tænker faktisk at det er nødvendigt for dig at komme omkring lægen en gang til.
Jeg tænker, at det kan være, at du skal podes for seksuelt overførte sygdomme. Lægen kan også vurdere, om der er sår eller svampeinfektion i området. Endelig kan din læge vurdere, om det kunne være en god idé med en henvisning til en hudlæge eller en gynækolog for at blive klogere på, hvad det er for noget, og om der er noget, man kan gøre for at hjælpe dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Christine