spise sundere
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus!
jeg er SÅ bange for at jeg er tyndfed eller lignede. jeg spiser ret usundt, og jeg vil rigtig gerne spise noget sundere frokost og morgenmad, men jeg kan ikke finde en skid.. det går mig meget på, da jeg så gerne vil spise sundt!
når men tilbage til tyndfed tingen. Som sagt spiser jeg usundt. Jeg tager ikke en milligram på af det. Men jeg er begyndt at træne 1-2 gange om ugen, men appen “workout women” tror jeg den hedder.
Har I nogle tips til at spise sundere?

Svar:
Hej med dig.
Du skriver, at du er bange for, at du er tyndfed eller noget lignende. Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg desværre ikke kan svare dig på, om du er eller ikke er. At være tydfed vil sige at have for meget fedt omkring de indre organer. Man bruger altså betegnelsen tyndfed om en person, som ikke er overvægtig, men hvor kroppens fedtmasse alligevel er så høj, at det kan have konsekvenser for helbredet. I dit tilfælde, hvor du er 14 år, og din krop stadig er under udvikling, er jeg ikke sikker på, om man kan være tyndfed. Dette er noget du måske kan gå til din læge med og spørge om, hvis det er noget der fylder meget for dig i hverdagen. Så kan lægen be- eller afkræfte om du evt. er tyndfed eller ej.
Du skriver, at du spiser ret usundt. Jeg tror ikke, at man automatisk bliver tyndfed af, at spise usundt. Så umiddelbart vil jeg ikke mene, at du er i kategorien tyndfed. Du fortæller også, at du er begyndt at træne 1-2 gange om ugen, hvilket lyder rigtig fint. Det er altid godt for helbreddet at holde sig lidt i gang og styrke sine muskler, led og knogler, og at få pulsen op og sved på panden et par gange om ugen. Det kan gøre rigtig meget for kroppen, så jeg tror ikke, at du skal være nervøs for, at du er tyndfed.
Når man træner, skal man samtidig huske at få nok kalorier og sund mad indenbords, så man ikke kommer til at nebryde kroppen, men opbygger den med sund og varieret mad. Sund mad er varieret og indeholder både masser af grøntsager, kulhydrat, fedt og protein. Du skriver, at du gerne vil spise noget sundere til morgenmad og frokost, men at du ikke har nogle ideer til, hvad det skal være. Til det vil jeg forslå dig, at gøre det så nemt for dig selv som muligt, for at du ikke skal tænke alt for meget over, hvad du spiser. Det behøver slet ikke være alle mulige specielle fødevarer. Det kan være helt "almindelige" madvarer, som er rigtig sunde og som indeholder mange af de ting, kroppen har brug for. Til morgenmad kan det eksempelvis være havregryn med mandler, rosiner og mælk, havregrød med banan eller æble på, yogurt med müsli, boller eller knækbrød med ost på og et æg til og et stykke frugt. Til frokost kan det være rugbrød med forskelligt pålæg og nogle gnave grøntsager til, eller en rest fra aftensmaden. Det er blot nogle forskellige forslag. Det vigtigste er, at du får spist masser varieret god mad, som du kan vokse af.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner fra
Gro.