Spiser hele tiden..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Heej :) Jeg har et probelm, jeg spiser hele tiden. Når jeg kommer hjem fra skole skal jeg hele tiden tygge på et eller andet, og det er ret irriterende for jeg vil ikke blive en tyk en (jeg er ikk tynd, men heller ikke "fed"). Det er virkelig irriterende og jeg ville meget gerne holde op. Men hvordan gør jeg det? Jeg er også ret doven, jeg ligger mig på sofaen med youghurt eller noget hver gang jeg kommer hjem fra skole og så ligger jeg der indtil vi skal spise. Så laver jeg lektier og ligger mig med min computer i sengen (jeg går til gymnastik 3 gange om ugen). Hvordan kommer jeg igang med at lave noget, og hvad kan man lave en kold dag? Håber i vil hjælpe mig! C

Svar:
Hej C
Det er virkelig godt du skriver herind, for jeg tror der er rigtig mange der har det ligesom dig og ikke rigtig kan få tiden til at gå og derfor snupper en snack. Der er virkelig heller ikke noget galt i at få et mellemmåltid når man kommer hjem fra skole. Faktisk er små snacks i løbet af dagen med til at man har en bedre koncentration og kan holde sulten væk. Men jeg kan sagtens forstå at du synes det er træls hvis du føler at du hele tiden skal gå og tygge på et eller andet. Jeg har desværre ikke et rigtig godt råd der passer til alle.  Et lille trick man kan bruge er, at holde hjernen beskæftiget med alt muligt andet, så den ikke tænker på mad. Det kan være alt fra at gå en tur (måske I har en hund?) til at spille spil (både computer og brætspil), læse lektier eller løse sudoku.
Du skriver at du synes du er doven, men går til gymnastik tre gange om ugen, så det synes jeg bestemt ikke du er. Så hvis du synes det er rigtig godt at gå til gymnastik, kunne det være at du kunne finde en anden fritidsaktivitet (eller måske melde dig ind i en ungdomsklub) som du kan gå til om eftermiddagen, så du ikke skal gå hjemme og vente til resten af familien kommer hjem.
Et andet lille trick jeg kan give dig er, at skrælle en masse gulerødder (eller andre grøntsager) og skære dem i stave, og så gå at spise af dem. For det første er der ikke særlig mange kalorier (men en masse vitaminer) i dem, for det andet skal man tygge meget, så de tager vildt lang tid at spise og for det tredje når man som regel at blive træt af dem inden man når at spise mere end et par stykker ;-)
Jeg håber du kan bruge de små tricks og finder noget rigtig spændende at bruge de kolde efterårseftermiddage på.
Mange hilsner
Anne Marie