Spiser for meget

brevkassespørgsmål

Spiser for meget

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Jeg spiser meget mere end alle mine veninder.Føler mig TOTAL forkert i forhold til dem i forhold til maden.

Er ca 170 og vejer ca 46-47 kg Skammer mig over og skrive det her. Morgenmaden 2 skiver rugbrød, pålægschokolade eller nutella. en portion havregrød med sukker mælk og smør frokost. Hvor de tager et æble eller et enkelt skive rugbrod Har jeg altid spist en 4-5 skiver Aftensmad kan/kunne jeg også nemt spise 6 kartofler kød og en masse grøntsager. Jeg spiser frugt og yougurt, nødder, rosiner imellem mine måltider. Drikker sodavand kakao og meget mælk og juice. Jeg spiser også slik chips og chokolade til tider.

Jeg skal altid høre på komentare som du spiser os ud af huset. Pas nu på du ikke går hen og blir fed. Det en sød lille hage du har men med alt det du spiser skal du passe på du ikke får dobbelthage i stedet. Osv.

Mine veninder kan give mig så dårlig samvittighed at jeg nogen gange har kastet op. Jeg kan trods det også gå i dage uden og indtage noget. Hvor jeg får ros fordi jeg ikke er så "grådig"! Jeg hader det virkelig meget.

Jeg ved godt det er meget og at jeg vejer for meget. Men ved ikke hvad jeg ellers skal gør. Har det lidt som det er alt mad, eller intet mad.

Får spydige komentrer når jeg spiser, og ros når jeg sulter. Vil allerhelst undvære alt mad og få en masse ros. Ved jo bare det ikke er sundt for kroppen.

Har prøvet og snakke med mine forældre om det. Men fik bare og vide jeg skulle tage mig sammen.

Jeg vil gerne tabe mig, Men de dage hvor jeg ikke kan spise taber jeg mig rigtig hurtigt, og vil heller ikke have det skal gå for hurtigt i tilfælde af folk tror der er noget galt. Hvad kan jeg gøre? Har du en ide til hvordan jeg kan tabe mig stille og roligt. Tror også mine forældre ville synes bedre om dette.

Jeg har forresten vejet 60 kg før. Der kørte alt ind, uafbrudt selv når jeg havde rigtig ondt i maven kunne jeg ikke stoppe. Og mine forældre var Så sure.

Jeg træner regelmæssigt(et par gange om ugen) Går derudover tur med fam. hunden hver dag. Det blev et lidt langt brev jeg fik skrevet her. Hej hej.

Svar:

Kære pige 14 år.

Tak for din henvendelse.

Jeg vil tage udgangspunkt i din følelse af at føle dig forkert.

Jeg vil inderligt ønske for dig, at du kan øve dig i, at lukke ørene for alle de kommentarer der kommer udefra og så bare mærke din krop og dens behov.

Det lyder som om alle har en mening om hvordan du skal spise. Jeg ville selv blive helt forvirret af andres meninger om hvordan jeg skal spise.

Jo bedre du er i stand til at mærke dine egne behov, jo bedre kan du balancere dine måltider.

De dage hvor du spiser rigtig meget, kan sagtens være for at balancere de dage, hvor du har undladt at spise, for at tilgodese dine omgivelser.

Jeg har ikke set et billede af dig, men ud fra din højde og vægt, er der ikke noget der tyder på at du vejer for meget, så jeg vil foreslå dig, at du viser dine forældre dit spørgsmål og dette svar, så de virkelig kan forstå, at deres kommentarer er et stort problem for dig.

Held og lykke med at balancere i livet.

Dbh Else Marie

Skrevet 29/10-08 af Pige, 14 år