Spiser mindre og mindre
brevkassespørgsmål af
Kathrine
14 år
Hej, jeg er begyndt ikke og spise særlig meget, hvilket jeg synes er underligt, da jeg altid har spist rigtig meget. Kan du hjælpe mig med at finde ud af hvorfor eller om jeg bare ikke kan få det ned? Jeg er 14 1,62 høj 46 kg

Svar:
Hej Kathrine
Der kan være mange grunde til, at man spiser mindre og mindre. For nogle, er det et spørgsmål om, at de ikke trives, for andre, er det et spørgsmål om, at de er stressede, og for andre igen kan der være en helt tredje årsag. Uanset hvad der ligger til grund, er det vigtigt, at du rækker ud, når du mærker, at noget ikke er som det plejer. Derfor er det rigtig godt, at du skriver her!
Du skriver at du er 1,62 høj og vejer 46 kg. Det lyder umiddelbart som om du er slank, og når jeg regner dit BMI ud ligger du inden for normalområdet. Men ud fra det du skriver, lyder det heller ikke til, at det er din vægt der bekymrer dig, men at det mere er et spørgsmål om, at du undrer dig over, at du er begyndt at spise mindre og mindre.
Der kan være flere grunde til, at man begynder at spise mindre. Du skriver ikke noget om, over hvor lang tid det har stået på, og jeg vil derfor komme med et på forslag til, hvad årsagen kan være.
Hvis det er noget, der har stået på i kort tid, kan der være en fysiologisk forklaring. Nogle piger og kvinder oplever nemlig, at deres appetit svinger henover deres menstruationscyklus. Så er de typisk mere sultne lige op til og under deres menstruation, mens appetitten daler igen, når menstruationen er overstået. Men hvis det er noget, der har stået på i længere tid, er det nok andre årsager, vi skal lede efter.
For mange hænger appetit og trivsel sammen. Hvis man ikke trives, har man heller ikke den store appetit. Måske det gør sig gældende for dig? Det kan være du føler dig presset i skolen, at der er sket noget der hjemme, at du er blevet uvenner med din veninde, at der er noget ved dig selv, du ikke er tilfreds med, eller noget helt femte, som gør, at du ikke er glad og i trivsel i øjeblikket. Det kan også være en kombination af flere ting, som måske hver for sig ikke fylder så meget, men til sammen kommer til at påvirke dig negativt.
Det kan også være, at der ikke er noget konkret, der har sat det i gang, men det ligesom bare er kommet gradvist uden du måske helt selv har været klar over det. For nogle, er det at spise mindre, et udtryk for et ønske om, at genvinde noget kontrol, som man føler man har mistet. Måske har du oplevelsen af, at det roder indeni dig og noget af det du kan have styr på, er hvad du putter i munden.
En tredje mulighed kan også være, at du måske mærker nogle stærke følelser indeni, som du så reagerer på ved at spise mindre og mindre. Hvis man fx føler sig ensom eller føler, at man ikke kan leve op til sine egne eller andres krav og forventninger til en, kan det gå ud over ens appetit og lyst til at spise.
Nogle gange sker det, at man begynder at spise mindre og mindre uden der egentlig er nogen grund til det. Måske har du ikke selv lagt mærke til det til at starte med, men er pludselig blevet opmærksom på, at du spiser mindre end du plejer. Og så er det meget naturligt at undre sig over, hvordan det mon kan være. Men det er ikke sikkert, at der som sådan er en grund til det. Måske er du bare inde i en periode lige nu, hvor du ikke spiser helt så meget som du plejer. Men det behøver ikke være fordi, at der er noget galt.
Men uanset hvad det er, der foregår i dig, tænker jeg, at det kunne være godt for dig at snakke med en voksen du har tillid til, om det. Det kunne fx være din mor eller far, din onkel eller tante, din lærer eller din venindes forældre. Det betyder ikke så meget hvem det er, det er blot vigtigt at du fortæller det til nogen. Prøv at mærke efter hvem det kunne være.
Jeg håber det kan give mening for dig. Hvis det er ramt helt ved siden af er du meget velkommen til at skrive til brevkassen igen eller bruge Cyberhus chatten som har åben mandag og onsdag 14-17 og tirsdag og torsdag 18-21.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at finde ud af hvad der er på spil, så du får lyst til at spise igen. Det hænger nemlig tit sammen med om man har appetit på livet :-)
Bedste hilsner
Kirsten