Efter opkast

brevkassespørgsmål

Efter opkast

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej med jer. Jeg må hellere starte med at fortælle at jeg lider af anoreksi, men er kommet op på en nogenlunde normalvægt (bmi 18). Men jeg har det fint - det meste af tiden. For jeg har nogle problemer med at jeg kaster en del op, 1-5 gange om dagen. Men jeg holder vægten. Det jeg vil spørge om er, at nogle gange, når jeg kaster op, så bliver jeg bagefter svimmel og har en trykken for brystet. Er det normalt? Læste gråspurvs post og blev temmelig bekymret for mig selv, pinligt, men sandt. Nogle gange bliver mine hænder også helt blålige bagefter - selv på dage hvor jeg kun kaster op én gang. Hvad kan det være?

Svar:

Hej Pige!

Det er dejligt at høre at du er kommet op på normalvægt igen, og du kan holde den. Men jeg kan også godt forstå, at du bliver bekymret når du får det sådan efter du har kastet op.

Jeg bliver bekymret for dig, når jeg hører at du kaster op mindst én gang om dagen. Det er ikke meningen at du skal kaste så meget op og være svimmel og have ondt bagefter. Det er ikke normalt.

Det at du får trykken for brystet og bliver svimmel er et udtryk for, at din krop har det rigtig skidt. Det at dine hænder bliver blå, fortæller mig, at du har svær iltmangel når du kaster op. Hjertet sørger for at pumpe iltet blod ud til kroppen, hænder og ben. Hvis dine hænder bliver blå, betyder det, at der ikke kommer nok blod ud til dem. Det er et meget alvorligt symptom på at, dit hjerte er meget meget belastet, og at din blodcirkulation er blevet dårlig. Normalt skal man slet ikke få blå fingre, hverken af at kaste op eller af at anstrenge sig på anden måde. Hvis du kaster op så tit, kan det give forstyrrelser i saltbalancen i kroppen, hvilket i sidste ende kan føre til hjertestop.

Jeg synes helt bestemt at du skal gå til læge og få undersøgt hvorfor du bliver ved med at kaste op. Du skal også få tjekket at der ikke er andre årsager til at du bliver svimmel og får trykken for brystet. Det er også en god ide, hvis du bliver tjekket for jernmangel/blodmangel.

Nu kan jeg ikke læse ud fra det du skriver, hvorfor du kaster op. Jeg ved ikke om de opkastninger kommer af sig selv, eller om du gør noget selv for at kaste op. Når du er til lægen, er det vigtigt, at du fortæller ærligt, om dine opkastninger kommer af sig selv, eller om du selv gør noget med vilje for at kaste op.

Det må være meget ubehageligt at gå at kaste op hele tiden, og have trykken for brystet. Jeg syntes det ville være godt hvis du fortalte det til dine forældre, så de ved hvordan du har det. Så kan de måske tage med dig til lægen, for at få stoppet dit opkast. Det kan også være betryggende at vide at der er andre der ved hvordan man har det.

Du er også velkommen til at komme på vores chat og tale med en voksen omkring dine bekymringer. Du kan være helt anonym der.

Hilsener fra

Iben