fnat fladlus andet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej er en pige på 14 år som er rimelig bange for at jeg måske har fnat fladlus eller et eller andet.. har nogle prikker ved nakken tæt på mit hår ved ikke om det bare er bumser de klør kun meget lidt men har også nogle prikker sådan nogle små røde nogen dernede da jeg barber mig dernede havde jeg nogen i forvejen men de sidste 3 dages tid har de kløet lidt ekstra og der er kommet flere det har spredt sig hvad kand et være?

Svar:
Hej Pige 14 år
Det er rigtig godt at du er opmærksom på din krop og at du spørger når der er noget du er usikker på.
Hvis du har haft seksuel kontakt, er der også en risiko for at du har fået fladlus. Hvis du har det kan du se lusene på samme måde som med almindelige lus. Så er det en god ide at snakke med din læge. Det behandles med en speciel sæbe som du også kan købe på apoteket.
Ellers vil jeg tro at du har det man i "gamle" dage kaldte for skægpest. Det er ikke farligt.
Det er en reaktion på, at du barberer dig forneden. Bruger du sæbe? Er bladet brugt flere gange? Måske gør du det imod hårene?
Alle disse ting får din hud til at reagere. Det kommer til udtryk ved kløe, noget der ligner bumser og almen irritation. Det spreder sig når man kommer til at pille i det, eller "trykker" dem ud. Eller når de barberede hår vokser igennem huden.
Prøv at skifte blad på skraberen. Bruge creme til intimbarbering og kun gøre det i den retning hårene vokser. Og så tænk på din hud er meget følsom for den slags, og prøv at begrænse det til maksimum en gang om ugen.
Hvis ikke du synes det hjælper, så synes jeg du skal besøge din egen læge. Så kan han/hun se dem og bedre fortælle dig præcis hvad du kan gøre.
Med venlig hilsen
Anette