Hvidt fnuller
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyperhus
Jeg er lige begyndt at have ubeskyttet sex med min kæreste da hun er på P-piller. (Vi er begge 17 år) Det gør ondt på mig at få min penis ind i hende, da det virker som huden ikke kan komme længere tilbage, det er dog løst på en måde (glidecream) Men jeg er dog stadigvæk meget rød bagefter!
Efter et par dage, begyndt min hud ligesom at skalle af, og jeg var lidt øm! Men det kunne dog vaskes af dagen efter jeg opdagede det! Nu begynder jeg dog, at få hvidt fnuller inden under forhuden, som lugter lidt. Jeg vasker mig 2 gange om dagen (uden sæbe)! Det klør ikke så meget, kun lidt mere end normalt! Efter nogle søgninger på nettet, har jeg læst mig frem til at der kunne være tale om svamp, og har derfor købt en cream for at komme det til livs, på nuværende tidspunkt har jeg brugt det i 3 dage! (Der kommer ikke så meget fnuller mere, men der er dog stadigvæk noget, og det klør stadig lidt)
Men hvis jeg har svamp, så må min kæreste også have, ikke? Men hun siger. at ingen af symptomerne på at hun skulle have svamp er der!
Samtidig har jeg ikke særlig mange af symptomerne på at det kunne være tale om svamp.
Har du/i nogle idéer på hvad det ellers kunne være, hvis det ikke er svamp?
(Ønsker helst ikke at gå til lægen, men hvis det kunne være noget farligt, gør jeg det gerne!)
Fra mig!

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Jeg kan forstå, at du er bekymret for, om du har fået en svampeinfektion på dit penishoved og hvis det ikke er en svampeinfektion, vil du gerne vide hvad det ellers kunne være?
Først og fremmest, synes jeg at det er rigtig godt, at du reagere på noget, som ikke er som det plejer at være ved din krop og at du og din kæreste har snakket om hvad det kan være.
Rødme, afskalning af hud på penishovedet, let kløe og hvide belægninger kan alt sammen være symptomer på svampeinfektion på penishovedet. Udover dette kan det også gøre ondt når man tisser. Jeg kan forstå at du allerede har købt en creme mod svampeinfektion og at det har hjulpet lidt.
Udfra det du fortæller, lyder det mest som en simpel svampeinfektion på penishovedet, du har fået. Du kan sagtens have fået svampeinfektion, selvom din kæreste ikke har symptomerne. Det er dog mest almindeligt at kvinden "smitter" manden ved samleje, hvis hun har en svampeinfektion i skeden. Husk at svampeinfektion ikke er en kønssygdom og at næsten alle kvinder oplever at få en svampeinfektion i livet.
Hvis du fortsat har brugt cremen mod svampeinfektion og dine gener nu er væk, må vi gå udfra at det var en svampeinfektion du havde og at det nu heldigvis er forsvundet. Hvis du fortsat har gener og det nu måske er blevet værre, synes jeg at du skal gå til din egen læge og få det undersøgt. Jeg tror absolut ikke at det er noget farligt og husk at lægen er vant til at undersøge den slags og at det ikke er en undersøgelse som gør ondt, da lægen kun kigger på penis.
Hvis din kæreste i mellemtiden nu har fået symptomer som kløe, hvidlig og "grynet" udflåd, rødme og smerte ved samleje, vil det være en god idé hvis hun også går til sin egen læge for at blive undersøgt. Behandlingen af svamp på penis eller i skeden er simpel og for det meste hurtig overstået. Der findes også nogle stikpiller/creme din kæreste kan bruge, som kan købes uden recept på apoteket ligesom det creme du har købt.
Hvis du har en svampeinfektion på penis, som ikke bliver behandlet og du og din kæreste dyrker oralsex, kan hun godt risikere at få svampeinfektion i munden, så det er altså rigtig vigtigt at I får bugt med det, så I ikke skal bekymre jer om det mere.
Håber at du kan bruge mit svar. Hvis du har yderligere spørgsmål er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Med venlig Hilsen,
Gazelle