Konstant bange for at blive gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære Cyberhus! Jeg har lige fået min mens og jeg er seriøst skrækslagen for at blive gravid... her forleden fandt jeg min storebror i min seng uden underbukser, og jeg gætter på han lå og onanerede! Virkelig mystisk... og jeg er skide bange for at hans sperm, på en måde kunne ligge i min seng og jeg så fik den op. Men jeg er konstant bange for det, at hans sperm er et eller andet sted i badekarret på toiletbrættet HVAD SKAL JEG GØRE!??

Svar:
Kære du.
Godt du skriver ind - det er da ikke spor rart at gå rundt og være skrækslagen hele tiden. Når det hele med menstruation og kroppens forandringer fra pige til kvinde er nyt for dig, kan jeg godt forstå du bliver bekymret og forvirret. Det er noget alle vi kvinder skal igennem på den ene eller anden måde. Det kan være du vil have glæde af at spørge en ældre pige eller kvinde i din familie eller omgangskreds - de kan ofte hjælpe én med svar på alle éns spørgsmål :-)
For det første: din seng er din private seng og du må gerne sige fra overfor din storebror, hvis du synes det er ubehageligt, at han ligger nøgen i din seng. Det ville alle da synes var mærkeligt og du har ret til at have ting og steder der kun tilhører dig.
Nå, nu til dit spørgsmål :-)
For at sædcellen kan nå frem til at befrugte ægget skal manden have udløsning i kvindens skede, og det skal være i døgnene omkring ægløsning som typisk ligger lige imellem menstruationerne. Hos unge piger er den ofte meget uregelmæssig og derfor er det lidt sværere at regne ud præcis hvornår der er ægløsning, men det er alligevel en meget god rettesnor. Derudover skal det siges at spermen ikke kan overleve særlig længe udenfor mandens pung.
Konklusionen er derfor at du kan ånde lettet op; du kan hverken blive gravid i badekarret, på toilettet eller i din seng :-)
Jeg håber det er svar på dit spørgsmål - skriv endelig herind igen, hvis der er andet du vil spørge om.
Mange venlige hilsner Mette