kontakt blødning ???
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Jeg har den sidste månedstid kommet til at bløde rigtig meget efter mig kæreste og jeg har været sammen. Jeg har aldrig tidligere prøvet det, det virker meget underligt i og med at jeg ikke bare bløder lidt, men lige så meget - hvis ikke mere - end når jeg har min menstruation, samtidigt varer det også helt op til en uge.. som sagt er det først noget der er begyndt på det sidste og vi har været sammen i nogle måneder. Jeg har taget p-piller i godt 8måneder, så jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre? bør jeg få det undersøgt hos en læge, eller er der noget vi kan gøre når vi er i seng sammen? og hvad kan denne blødning skyldes? jeg er ret bange for at der er noget helt galt og har også bestilt en tid ved min læge, men der er ferie ventetid og derfor vil jeg gerne vide om det er noget jeg bør få undersøgt hurtigst muligt. Håber at i kan hjælpe. Mvh. den spørgende.

Svar:
Kære spørgende pige,
Jeg kan virkelig godt forstå, at du undrer dig når det bløder fra skeden, når I har sex. Udover perioderne omkring din menstruation, bør du ikke bløde under samleje.
Kontaktblødning kan komme af flere forskellige ting, men i din alder vil det oftest enten skyldes dine p-piller eller en infektion.
Mange p-piller kan give pletblødning eller kontaktblødninger. Det ses ofte i starten efter man er begyndt på p-piller. Alt afhængig af hvilket p-pille mærke du bruger, kan man skifte mærke og så vil blødningen stoppe. Det ved din læge udfra hvilke du tager nu.
Men ligeså sandsynligt er det, at du har fået dig en infektion. Det kan være klamydia, som ofte ikke giver nogle symptomer hos kvinder. Det kan også være andre tilstande i skeden. Enten en forskydelse af de normale bakterier der er i skeden, som så vil give en fiskeagtig lugt af dit udflåd. Eller det kan være en infektion med svampe bakterier, som vil give hvidligt, havregrøds-agtigt udflåd og kløe i skeden.
Uanset hvilken årsag der er til dine blødninger, så er det godt at du har bestilt tid hos lægen og han/hun vil helt sikkert kunne hjælpe dig. Selvom du har en infektion, så kan det godt vente til din læge kommer tilbage fra sommerferie.
Venlige hilsner fra Line