psykiatrien
brevkassespørgsmål af
Den bekymret søster
22 år
Hej.
Jeg håber i vil svare på mit spørgsmål. Jeg har en søster der er psykisk syg.
Hun lider af cyklotymi forstår ikke helt om det er det samme som bipolar?
Før hun blev udredet igen havde hun en blandet personlighedsforstyrelse - så mit spørgsmål er hvis man lider af cyklotymi kan man så også være syg af en personlighedsforstyrelse samtidig eller kan de havde givet hende en forkert diagnose før? og er det normalt at gå fra personlighedsforstyret til cyklotymi
Jeg er bekymret for min søster, og vil super gerne hjælpe hende men forstår ikke helt det jeg spørg jer om har prøvet og lede en masse på nettet men kan ikke rigtig finde så meget .
hilsen den bekymret søster.
ps det skal lige siges at hun er et år yngre end mig.

Svar:
Hej med dig, og mange tak for dit spørgsmål.
Ud fra din mail kan jeg forstå at du har en søster der lider af psykisk sygdom og har fået diagnosen cyklotomi samt fået diagnosticeret en personlighedsforstyrrelse.
Du spørger om det er muligt at lide af cyklotomi og en personlighedsforstyrrelse på samme tid.
For det første er det meget tydeligt at du er en rigtig god storesøster. Det er rart at se at du bekymrer dig om, og tænker på din søster. Din søster må være lykkelig for at have en søster som dig.
For det andet kan jeg også forstå på det hele at din søster for nylig er blevet diagnosticeret med cyklotomi, hvilket må betyde at hun er under behandling, eller i hvertfald har været i forbindelse med sundhedssystemet. Dette tyder på at hun nok skal få den hjælp hun er interesseret i at modtage.
Du spørger om cyklotomi er det samme som bipolar lidelse. Cyklotomi er en mild grad af bipolar lidelse der er karakteriseret ved milde til moderate stemningsudsving. Ved den klassiske bipolare lidelse vil man ofte se at personer kan lide af depressioner med meget nedsat stemningsleje, men også kan opleve maniske episoder hvor aktivitetsniveauet og stemningslejet er meget højt.
Når man har cyklotomi vil man i mild grad opleve udsving i ens stemningsleje. Dvs. at man nogle gange kan føle sig trist og andre gange kan føle sig opstemt. Følelserne er nødvendigvis ikke knyttet til hvordan det ellers går i ens liv, og det kan derfor nogen gange være svært at forstå hvorfor man bare føler sig trist til mode selvom man ikke rigtig har nogen grund til det. Det kan nogle gange være til belastning for venner og familie fordi de kan have svært ved at håndtere at man er ked af det uden nogen egentlig grund.
Du spørger også om man kan have en personlighedsforstyrrelse og samtidig have cyklotomi. Det korte svar er ja. En personlighedsforstyrrelse er som navnet angiver en forstyrrelse af personligheden. Det er egentlig ikke et særlig pænt navn, men det er nu engang det man kalder det i lægeverdenen. Vi har defineret en normal personlighed som den personlighed størstedelen af den raske befolkning har. Mennesker der har en personlighed og tankegang der skiller sig markant ud fra hvordan størstedelen af befolkningens personlighed er, kan man diagnosticere som havende en personlighedsforstyrrelse. En personlighedsforstyrrelse er således en del af ens personlighed og ikke noget man kan give medicin imod. Typisk er en personlighedsforstyrrelse noget man lever med og gennem samtaler og eventuel terapi kan man lære at håndtere eventuelle problemer som ens personlighed kan medføre. Det er ikke farligt at have en personlighedsforstyrrelse og rigtig mange mennesker har en personlighedsforstyrrelse uden at de ved det eller nogensinde opdager det.
Fordi en personlighedsforstyrrelse er en del af ens personlighed kan man godt have en psykisk sygdom samtidig. Derfor kan din søster godt have en personlighedsforstyrrelse og samtidig også have cyklotomi.
Jeg synes du skal prøve at ringe eller skrive til psykiatrifonden. De har en telefonlinje hvor man kan tale med frivillige der kan hjælpe en med at finde ud af hvordan man kan hjælpe hvis man selv eller ens familie lider af psykisk sygdom. Du kan finde information om denne hotline på: http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx
Hos psykiatrifonden kan man også få svar på alle de spørgsmål man har som man ikke lige kan finde svar på andre steder. Samtidig kan de også give dig og måske din søster nogle redskaber til hvordan i kan håndtere humørsvingninger mm.
Til sidst vil jeg minde dig om at dig og din søster ikke er alene med dette. Du skal passe på med at tage en for stor vægt på dine skuldre, og huske at passe på dig selv. Der er altid hjælp at få, og jeg er sikker på at din læge eller din søsters psykiater altid vil hjælpe hvis I spørger.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Ellers er du altid velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge