tidligere overdosis - leverproblemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :) jeg er en pige på 14 år nu og har været ude for lidt af hvert men her er en af de ting jeg godt kan fortælle ud da det er lang tid siden nu.. lige kort fortalt om 1 af mine oplevelser. for et 3/4 år siden blev jeg udnyttet og "brugt" til seksuelle ting af nogle af mine venner. derefter tog jeg en overdosis, min lever brød helt ned og jeg var tæt på ikke at overleve . det gjorde jeg så heldigvis . lægerne sagde jeg ikke måtte drikke i lang lang tid efter. MEN det gjorde jeg og jeg drak rigtig meget. jeg fik mine lever tal målt her for lidt tid siden os og de havde det ikke særlig godt. så i går, stilte jeg mig op efter at have ligget ned, og så går jeg hen til mig skab og falder om, som om mine muskler bare var svage, og mange timer efter og stadig nu, har jeg rigtig ondt i nederste del af min mave , der hvor min lever er , - har det noget med hinanden at gøre ?

Svar:
Hej.
Sikke da en historie, hvor er det godt du tør stå frem og bede om hjælp. Det viser mig du er en stærk pige, super godt!
Ja, det kan godt hænge sammen og det er vigtigt at passe godt på ens lever, da den er meget vigtig for at din krop kan fungere.
Ud fra det du fortæller, er det eneste jeg kan gøre at henvise dig til lægen, så han/hun kan undersøge dine levertal igen. Hvis du stadig har ondt nu, skal du ringe til vagtlægen nu, det er vigtigt. Har du ikke det, skal du ringe til din egen læge på mandag og fortælle ham om hvordan du har det.
Jeg synes også du skal fortælle dine forældre hvordan du har det lige nu og hvad du oplever. Så kan de måske hjælpe med, at ringe til vagtlægen eller din egen læge på mandag.
God bedring.
Venlig hilsen
Anette