Stress

brevkassespørgsmål

Stress

brevkassespørgsmål af
Mine
12 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Jeg har stress jeg har lagt 2 spørgsmål op det her er det tredje tak fordi i vil lytte jeg har mega stress har så mamge ting at lave. Det som stresser mig er skole fritid sengetid familie venner rode op skønhed og lære. Jeg har snakket med min mor om det men har virkelig brug for at snakke med jer om det få et andet svar end jeg plejer. Tænker for meget er nød til at gøre alt perfekt skal nå alt please hjælp mig så jeg kan få lidt koldt vand i blodet skal noget hele tiden er ved at falde sammen jeg kan ikke mere skole lektier og familie kommer hele tiden og venner er nød til at have tid til venner og det har jeg også men har brug for at slappe af please hjælp mig jeg kan ikke mere❤️

Svar:

Kære dig,

Jeg er ked af at høre, at du føler dig stresset. Det er ikke en rar følelse, når man slet ikke føler, man kan hænge sammen i sin hverdag, fordi man har for meget om ørerne.

Det er rigtig godt at høre, at du har talt med din mor om det. Selvom du også har brug for et andet perspektiv, er det godt at kunne fortælle hvordan man har det, så andre ved det.

Du spørger hvad du skal gøre. Når jeg læser dit brev, så tænker jeg først og fremmest, at du skal tænke mere nøje over hvordan du bruger din tid end du gør du. Hvor ofte er du sammen med dine venner? Kan du skære lidt ned for det i en periode? Kan du rydde lidt mindre op? Kan du gøre noget så de enkelte elementer som stresser dig, fylder lidt mindre?

At føle sig stresset, behøver ikke være en følelse man har altid og hele tiden. Det kan komme i perioder. I nogle perioder har man mere overskud end andre. At du indimellem bruger mindre tid med dine venner eller din familie, at du rydder lidt mindre op eller måske ikke læser alle dine lektier 100% perfekt osv. behøver ikke at betyde noget, når det bare er i en periode. Man kan ikke være perfekt på alle punkter, og man kan ikke "vinde" i alt. Det er der simpelthen ikke nok timer i døgnet til :-) Derfor er det vigtigt, at man prioriterer det man kan og gør det hvad man har lyst til. Man skal gå i skole, man skal måske også passe sit studiejob. Men de andre ting er nemmere at justere på, og det synes jeg du skal gøre - i hvert fald i en periode.

En måde du måske kan gribe det an på kan være, at du fx prøver at lave et skema. Lidt på samme måde som et skoleskema, men over din dag istedet. I det skema synes jeg du skal være opmærksom på at du får lagt "slappe af tid" ind, men også de andre ting du nu skal. På den måde kan du få et blik for hvornår du gør hvad; og du kan være mere sikker på at du måske for prioriteret din "slappe-af-tid" i løbet af ugen.

Hvis du er bange for, hvordan dine venner eller din familie tager det, hvis du indimellem siger nej til aftaler eller tid sammen, så vær ærlig. Sig at du føler dig lidt udkørt i øjeblikket og derfor har brug for tid til at slappe af, og at det ikke har noget med dem at gøre. Så vil de forhåbentlig have forståelse for det :-)

 Mange hilsner

Christina.

Christinas billede
Christina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål