Stress

brevkassespørgsmål

Stress

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 3 år 3 dage siden

Hej Cyberhus.

Jeg er begyndt at vågne om natten ved at min krop ryster/sitre, og det gør den også nogle gange om morgnen når jeg vågner. Jeg har læst på nettet at det kan være angst, stress eller for højt stofskifte, men jeg tør ikke rigtigt at selv diagnostisere. Jeg går på en uddannelse hvor jeg ikke er særlig motiveret til at gå på mere, (heldigvis er jeg færdig til sommer) det er en hård fysisk uddannelse, (danseuddannelse). Det er svært for mig at beskrive følelsen men der er et rigtig stort Press på en når man er danser og får afvide at man ikke gør det godt nok, og i danseverdenen bliver der bare generelt snakket grimt til eleverne. Jeg vil heller ikke snakke grimt eller udstille min uddannelse for jeg har været rigtig glad for at gå der men nu er det bare blevet for meget.

I januar begynde jeg at få ondt i hoved hver dag i 2-3 måneder, så gik det væk og nu for en måned siden begyndte jeg at få de der rystelser/sitren, nogle gange er det lidt og andre gange er det meget, jeg har også spændinger i ansigtet. Håber det giver mening hvad jeg har skrevet.

Svar:

Hej Anonym

Det er virkelig godt at du er opmærksom på de her symptomer og tager kontakt.

Det er meget tydeligt at du har nogle udfordringer, og jeg synes din beslutning om ikke at selv diagnosticere er rigtig god.

De symptomer du beskriver kan godt være tegn på stress, eller andre ubalancer i din psyke, og med din situation omkring din uddannelse, kunne det godt være sandsynligt.

Men det er virkelig vigtigt at du får taget kontakt til din læge, og får kigget nærmere på de her ting, så du kan få stillet den rigtige diagnose, og få den rigtige hjælp.

Selv om jeg er enig i at det godt kunne lyde som stress symptomer, er du også nødt til at være opmærksom på at det kunne være noget helt andet, som også kræver behandling. Altså en fysisk sygdom.

Lige meget om det er det ene eller det andet er det VIGTIGT, at du får hjælp hurtigst muligt. Alle kan opleve at være stresset i perioder, og det behøver ikke være et problem. Men hvis de symptomer du beskriver, er et udtryk for stress, så kan det være ret alvorligt, og udvikle sig til langt alvorligere sygdomme. Både psykiske og fysiske.

Du har gjort det helt rigtige ved at mærke efter, tage dine symptomer alvorligt og spørge ind til dem. Bliv ved med det, og for ringet til din læge, så du kan blive helt afklaret om hvad det er der sker, og hvordan du kan få hjælp, så du kan få det bedre.

Mange hilsner Julie

Julies billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål