Tabe mig
brevkassespørgsmål af
gritt
13 år
Hej jeg vil gerne tabe mig er 155 og vejer 50kg og jeg tænktr på må man godt suæte sig så mam taber sig??? Hilsen mig

Svar:
Kære Gritt
tak for dit spørgsmål.
At sulte sig er aldrig en god måde at tabe sig på. Det er ikke sundt for kroppen, og du får ikke den energi og vitaminer, som du har brug for. Du vil også blive træt og irritabel, hvis du konstant er sulten og dit blodsukker er lavt.
Derudover er det de færreste, som faktisk er i stand til at sulte sig selv. Når man bliver meget sulten, vil kroppen kræve mad og du vil særligt have lyst til sukker og fedtholdig mad. De fleste vil før eller senere give efter for denne trang, og man vil ende med at spise mere og dermed tage på i stedet for at tabe sig.
Det er jo heller ikke en holdbar løsning at gå og sulte sig selv. Før eller siden vil man gå tilbage til at spise, som mam plejede og så tage på igen. Så at sulte sig selv er en rigtig dum form for slankekur som i sidste ende oftest ender med, at man tager på. Og derudover vil man ofte få dårligt selvværd og dårlig samvittighed over, at man ikke kunne lade være med at spise.
I stedet for at sulte dig selv, må du prøve at spise sundt og dyrke sport. Det handler om at ændre vaner, og det kan være rigtig svært og tager lang tid. Men hvis man vil have et vægttab der holder, i stedet for en vægt, der svinger op og ned, så er de dårlige vaner, der skal ændres.
Når alt det så er sagt, så har du et helt normalt BMI og du er slet ikke overvægtig. Du har ikke brug for at tabe dig, og det skal du bare være glad for:)
mvh Anne