Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Tandkød
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Niels
Jeg har smerter og det bløder i mit tandkød i undermunden( højre side) og overmunden (venstre side) når jeg børster tænder. Udover det er der en slags stort Hvidt tandkødsområde over min tand i overmunden og mindre lige under mine tænder i undermunden der gør ondt. Har du nogen ide om hvad det kunne være? mine tænder gør ikke ondt men mit tandkød gør virkelig ondt og det er ret ubehageligt.Jeg har selv tænkt tandkødsbetændelse men skulle det ikke være rødt? Er der noget jeg burde gøre/ kan gøre for at prøve at få det væk?  PS jeg har diabetes, ved ikke om har noget med sagen at gøre  Håber du kan hjælpe

Svar:
Hej Pige 16 år
Tak for dine spøgsmål. Uden at have set på dit tandkød, så tænker jeg, at det du har er blister. Karakteristisk er netop smerter (svien / brænden), ømhed ved berøring, blødning, hvis du børster på det og så de hvide pletter, som er et åbent sår. Normalt er der også en - måske ikke særlig tydelig - rød kant omkring. Det er den helingsbetændelse, der er omkring et sår.
Det er typisk, at blister kommer lige før, under eller efter for eksempel en gang forkølelse. De smitter ikke og går væk af sig selv i løbet af een til 2 uger. Tandkødet omkring dem kan være så ømt, at det er svært at spise og drikke.
Man ved ikke, hvad de kommer af, men man ved, at det har noget at gøre med kroppens immunforsvar, altså de mekanismer i din krop, der bekæmper infektioner.
Du kan ikke gøre noget for at få dem til at gå væk hurtigere.  Men - nogle oplever dog lindring eller bedring ved at smøre en klat tandpasta på efter tandbørstning eller ved at putte chlorhexidin til mundskylning på.
Det er almindeligt, at når man får blister, så kommer de igen jævnligt. Så det kan godt være, at du må indstille dig på, at det er noget, du kommer til at opleve fremover. Prøv at spørg dine forældre, om ikke een af dem har samme problem.
De kan til en vis grad forebygges - for eksempel ved altid at bruge en tandpasta, som ikke indeholder sæbe (Zendium). Og ved at sørge for, at dine tænder bliver børstet helt rene for bakterier hver dag.
På tandlægesprog hedder de "aphter" (eller after), du kan prøve at google.
Jeg vil foreslå dig at tage til din tandlæge og spørge dem om det. Du kan godt gå forbi klinikken selv om du ikke har en tid og spørge, om ikke de lige kunne kikke dig i munden og se, hvad det er, der generer dit tandkød. Det kunne jo også være noget andet, men det virker ikke sandsynligt, at du har to tandbylder, for eksempel, på een gang. Så jeg tror på blisterne!
Prøv at gå baglæns i brevkassen - så vil du kunne finde flere spørgsmål og svar, der ligner. For eksempel den, der hedder "hvid plet" fra august.
Og nej, jeg tror ikke, at din diabetes har noget med det at gøre.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge