Cutte..

brevkassespørgsmål

Cutte..

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Jeg er begyndt at cutte mig selv i armene, hænderne, lidt på maven og i benene. Jeg smugler en kniv med mig ind på toilettet, og begynder at snitte i mig selv. Jeg har det dårligt med mig selv, jeg lever i et sted som jeg ikke vil leve, jeg er ikke omgivet af omsorg eller kærlighed der hjemme. Det er bare som om, at hvis jeg ikke er her, så er det helt ligemeget,:(

Svar:

Kære dig,

Det lyder til, at du befinder dig i en svær situation.

Først vil jeg sige, at det er godt, at du har haft mod på at skrive herind til brevkassen, da det viser, at du lyst til hjælp og brug for hjælp. Det er super stærkt, at du selv opsøger en form for hjælp ved at skrive herind. Det viser, at du vil have det bedre.

Det er trist, at du beskriver, at du ikke er omgivet af omsorg og kærlighed derhjemme. Alle børn (og unge!) har behov for og ret til omsorg og kærlighed, og det er uretfærdigt, at det ikke er tilfældet for dig. Du fortjener at få en masse omsorg og kærlighed! Det skal du vide.

Det er bekymrende, når du skriver, at du er begyndt at cutte. Det at cutte ses som en adfærd og et tegn på, at personen der cutter ikke har det godt, og det er et alvorligt symptom herpå. Cutting kan for nogle mennesker virke som en 'problemløsningsstrategi', der benyttes, når man ikke har det godt og derfor kan have svært ved at håndtere de følelser, det giver. For nogle føles det, som en hjælp til at fjerne ubehaget ved den følelse, som man går rundt med. Det kan også give en følelse af, at man mærker sig selv fysisk og derved får en fornemmelse af at være tilstede. Trods at det naturligvis er en alvorlig ting at cutte, så kan det være med til at forklare og give udtryk for, hvordan man netop har det. Derfor er det også vigtigt, at man får hjælp til at håndtere det, som man går rundt og har det dårligt over.

Du skriver, at det er som om, at hvis du ikke var her, så ville det være ligemeget. Jeg vil gerne understrege for dig, at det ikke er ligemeget, om du er her eller ej. Det er vigtigt, at du er her. DU er vigtig. Også selvom det ikke virker sådan for dig lige nu.

Ud fra hvad du skriver, har jeg ikke meget konkret at gå efter, men jeg fornemmer uden tvivl, at du har brug for hjælp. Derfor vil jeg komme med forskellige muligheder til, hvad du kan gøre, så du forhåbentlig kan få din situation forbedret - for som jeg har skrevet tidligere, så fortjener du at få det bedre.

Der er nogle forskellige muligheder for hjælp, som jeg håber, du på den ene eller anden måde vil benytte.

- Snak med dine forældre. Du skriver, at du ikke er omgivet af omsorg og kærlighed derhjemme, hvilket der som nævnt ikke er en okay situation for dig, da du fortjener og har brug for både en masse omsorg og kærlighed. Du skriver ikke, hvor længe det har stået på - om det har været sådan altid eller om der er sket noget på et tidspunkt, der har gjort det. HVIS du har muligheden for på nogen måde at tale med dine forældre om, at du ikke føler, at du får opfyldt dine behov for omsorg og kærlighed, vil det være utrolig stærkt af dig. Det kan være, at din situation gør, at det ikke er en mulighed og at det ikke vil hjælpe. Jeg ville dog nævne muligheden alligevel, da det nogle gange kan føles som om, at ens forældre ikke ser deres barn, måske på grund af arbejde, og derfor kan det være en mulighed at tage en snak med dem om, at man føler sig overset.

- Åben anonym rådgivning. Du skriver, at du lever et sted, du ikke vil leve. Det kan forståes på flere måder. Jeg forstår det især som om, at du har det dårligt i den situation, du står i nu. Hvis du har mod på det, så er der hjælp at få til at håndtere denne situation; også hvis det er hjemme, det ikke fungerer. Flere kommuner har noget, der hedder Åben anonym rådgivning. Det vil sige, at man kan komme til en samtale, hvor man er anonym, og hvor man kan få hjælp til, hvad man videre kan gøre. Hvis du er helt derude, hvor du ikke ønsker at være anonym, men du har brug for, at nogen går ind og hjælper dig ud af din situation i hjemmet og med din familie, kan du også tage kontakt til din kommune. Åben anonym rådgivning kan være med til at give en idé om hjælp, hvis man ikke er helt derude, hvor man har lyst til, at det skal være mere indgribende. HER er et eksempel på beskrivelen af åben anonym rådgivning for Aarhus Kommune. Husk også at du her på Cyberhus kan chatte anonymt med flere forskellige kommuner. Måske din også har en chat. Se dem her

- Afledningsstrategi. Din cutting er uden tvivl et tegn på, at du ikke har det godt lige nu og som tidligere nævnt, er det forskelligt, hvad cutting gør for en. Når alt kommer til alt, så er det en alvorlig ting. Det er ikke godt for din krop, og der skal heller ikke meget til, før det kan gå galt. Det vil derfor være super godt for dig, hvis du kunne komme på nogle måder, så du kan aflede din trang til at cutte. Det kan fx være, at du kan give dig til at tegne (fx farvelægge mandalaer), gå en tur (evt. med musik i ørerne) eller andre ting, som du tænker, du kan gøre for at aflede dine tanker.

Det kan være, at du skal starte med helt fysisk at sætte dig på dine hænder og sætte en timer på 10-15 minutter, når trangen melder sig. Hvis du stadig har trangen, når tiden er gået kan det være, du har mod på at afprøve en af de andre muligheder.

Det er helt sikkert svært at undertrykke sin trang til at skære i sig selv, hvis det er dét, der giver dig en form for hjælp. Jeg håber, at du vil prøve at aflede denme adfærd, så du ikke skal skade dig selv.

Jeg håber, du kan bruge nogle af de muligheder, jeg har listet op for dig her.

Du er altid velkommen til at skrive til brevkassen igen, eller komme i vores 1-1 chat, der har åben mandag og onsdag kl. 14-17, samt tirsdag og torsdag kl. 18-21. Her vil der sidde en rådgiver klar til at tale med dig, om det du har brug for.

Jeg ønsker dig det bedste.

De venligste hilsner

Kathrine.

KathrineBs billede
Kathrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål