Efterskolevalg
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej ! Jeg startede på en efterskole for en måned siden! Det er en efterskole med masser af sport! Normalt er jeg elite håndboldspiller og derfor tænke jeg den var lige den rigtige! Men jeg var i tievel om det var den rigtige jeg valgte inden, fordi jeg er lidt flippet og tænke måske det var fede at prøve noget helt nyt som drama. Men jeg har et stort behov for at dyrke motion og det er der ikke meget af på krative efterskole!! Jeg har ikke følt endnu at denne her efterskole er det bedste valg i mit liv! Som alle mine andre veninder der også går på efterskole har. Jeg er mega frusureret om det nu er den rigtige jeg har valgt! Hjælp mig min familie kan ikke holde ud at se mig ked af det mere. Jeg har ikke rigtigt fået nogle venner der nede i nu! Og det dræber mig da jeg er vand til at have en masse!!!

Svar:
Hej
Jeg synes det er rigtigt fint at du skriver og spørger, for et skolevalg kan fylde rigtigt meget i ens hoved, specielt hvis man er i tvivl om valget.
I første omgang er det vigtigt at du giver dig selv tid til at lære din efterskole at kende og ikke sammenligner det med dine veninders lykkelige oplevelser fra deres efterskoler. For det er DIN oplevelser som tæller, og det er aldrig til at forudse hvor hurtigt glad man kan blive for det sted man er. Nogle gange bliver man glad med det samme, andre gange skal man lige lære det at kende. Den slags tager tid og tilvænning, og det er uanset hvilken skole du ender med at vælge.
Men nu står du med et efterskolevalg. Skal det være sportsefterskolen eller den kreative efterskole?
Her tænker jeg at det ene ikke nødvendigvis behøver at udelukke det andet. Det vil sige, at vælger du en efterskole med masser af sport, så er der jo også mulighed for at du kan kombinere det med det kreative ved siden af. Ligesom hvis du vælger en kreativ efterskole, så har du mulighed for selv at dyrke sport ved siden af.
Det er et valg du må gøre op med dig selv, altså finde ud af hvad du har mest lyst til. Men jeg vil rigtig gerne komme med nogle overvejelser til dit valg:
1. Vælg så det giver mening for dig, uanset om det er sport eller det kreative. Så længe du føler at det giver mening, og at du har givet det tid til at give mening, så har du valgt rigtigt.
2. Når du har valgt, så giv det tid. Tid til at du lære stedet at kende, og tid til at stedet lære dig at kende.
3. Selvom du måske har fulgt 1 og 2, så er 3'eren faktisk den sværeste. Nogle gange kan man godt blive usikker på om man nu har valgt rigtigt, og man kan føle sig alene med det valg man har taget. Det er en helt naturlig følelse som alle mennesker vil opleve før eller siden. Du er 15 år og er måske lige begyndt at tage de første "store" beslutninger i dit liv, og det kan nogle gange virke uoverskueligt. Så er det med at holde fast i ens valg eller sørge for at vælge om, så valget giver mening.
Livet handler for det meste om at vælge, og det kan være rigtigt svært at vælge, men det der måske kan give dig lidt tryghed er, at en efterskole slutter på et tidspunkt, og så er det tid til et nyt valg. Og det er igennem vores valg at vi lærer os selv bedre at kende. Kan vi lide vores valg? Ja - så vil jeg prøve det igen. Nej - så vil jeg vælge noget andet jeg har lyst til.
Jeg ved godt at du ikke fik svar på dit spørgsmål, men jeg håber at mine tanker kan være med til at støtte det valg du tager, uanset hvad du vælger.
Mvh
Casper