Fest fest og atter fest!
brevkassespørgsmål af
The girl
16 år
Fest fest og atter fest!
Hvad fanden skal man gøre, hvis man virkelig gerne vil være en del af fælleskabet, men virkelig ikke kan lide at gå til fest? I dag er fest et afgørende faktum i ens sociale liv. Derfor føler jeg, jeg er forkert, når jeg ikke føler for at drikke eller deltage i fester.
Jeg har i går været til en fest sammen med nogle veninder hos en af deres veninder. Men jeg er bare ikke glad, når jeg er der og vil helst bare væk igen. Man bliver vel stemplet som taber, hvis at man ikke tager til en fest nytårsaften, men jeg ville allerhelst være blevet hjemme hos mine forældre.
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Først vil jeg gøre opmærksom på, at der slet ikke er noget i vejen med at være glad for sin familie og det gør dig ikke til en taber, at du gerne vil være sammen med dem en aften som nytårsaften. Jeg synes derimod, at det er rigtig sejt med et aktivt valg om at være sammen med familien. Det viser blot, at din familie er vigtig for dig. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig til en afklaring.
Jeg synes, at det lyder rigtig dejligt, at du har nogle veninder og at du er glad for at være en del af fællesskabet. Et af mine råd til dig vil være at vise dine veninder, at I sagtens kan have det sjovt og hyggeligt uden at skulle feste. Du kan for eksempel invitere dem over til weekendhygge, hvor I kan se film og hygge med slik. Det betyder selvfølgelig ikke, at de ikke kan tage til fest, men de dage hvor de så tager til fest, kan du blive hjemme og hygge dig med din familie. Det er vigtigt at huske, at man ikke behøver at tage til ting, som man ikke har lyst til, bare fordi de andre gør det. Det er måske ekstra svært i din alder, fordi det er en alder, hvor man går meget op i at tage til fester. Men sådan vil det ikke altid være. Med tiden vil det være lettere at følge det, man selv har lyst til at gøre. Det behøver heller ikke at være sådan, at du aldrig skal til fest, men en aften som nytårsaften kan det være rart at være sammen med dem, man holder mest af og derfor kan jeg godt forstå, at du helst vil være sammen med din familie. Og det synes jeg, at du skal holde fast i. Så kan man sagtens tage med til fester uden at drikke og så tage hjem, når man ikke længere har lyst. Men det behøver ikke være en speciel aften som nytårsaften.
Her til sidst vil jeg sige, at selvom det er svært lige nu, så vil det blive lettere og lettere ikke at være den mest festglade person. Der vil komme mange andre ting, som vil fylde noget i livet og det man gør i fritiden for at have det sjovt bliver bestemt individuelt. Mange vil for eksempel begynde at gå på cafe og få en kaffe en fredag aften, frem for at tage til fest hver weekend. Alle mennesker er forskellige og du vil også finde dine interesser. Men som det er lige nu synes jeg, at du skal nyde din familie og dine veninder, når I ikke skal til fest. Jeg håber, du kunne bruge mit svar.
Med venlig hilsen Signe M.