Forelsket i en kristen pige
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Kære brevkasse. Hvis I læser dette, fandt jeg åbenbart modet til at skrive spørgsmålet og sende det ind til jer. Jeg siger det ligeud: Jeg er åndssvagt forelsket i jordens sødeste pige. Hun er også forelsket i mig, rigtig meget endda. Problemet er, at hun er kristen, og derved ikke vil have en kæreste før hun bliver gift. Jeg går i 1. G, og hun ligeså. Hun startede på mit gymnasium samtidig med mig, men flyttede senere på en kostskole/gymnasie i Jylland, da hun havde nogle specielle behov mht. skole. Fair nok... I ferieugen inden hun skulle flytte, mødtes vi to gange og jeg kyssede hende for første gang efter en lang periode med flirt og kærlighed i luften. Vi gik praktisk talt rundt og legede kærester, det var fantastisk, begge velvidende om, at hun skulle flytte ugen efter og at hun var religiøs og alt det. Jeg er ikke religiøs og kan selvfølgelig ikke forstå, hvorfor dælen vi ikke kan være sammen. At hun så bor i Jylland nu, og jeg på Sjælland gør det ikke mindre kompliceret. Det skal lige nævnes, at da vi begyndte at flirte og snakke meget sammen, fortalte hun mig først, at hun skulle flytte. Det var jeg naturligvis overdrevet skuffet over, da jeg var blevet enormt glad for hende. Men da hun så fortalte mig senere, at hun var kristen, og det derfor ikke ville kunne fungere, blev jeg jo først fleksibel. Lige pludselig var langdistanceforhold ingen svær ting, nu var det religion, som stod i vejen. Vi har siden hen mødtes én gang siden hun flyttede og (som jeg insisterede på, blot for at gøre det endnu sværere for mig selv) opførte os også dér, som kærester. Sidenhen har vi skrevet sammen, men når vi kommer til at snakke om selve situationen, ender det ofte i små konflikter, da jeg gerne vil en hel masse og hun også gerne vil, men hun kan ikke. For en måned siden skrev hun så, at hun havde brug for en pause til at tænke tingene i gennem. Jeg hader pauser, men har hun brug for det, er det jo fair nok. Nu er der jo som sagt bare gået en måned og jeg tænker på hende rigtig, rigtig mange gange om dagen og har ikke hørt noget fra hende. Jeg er helt sikker på, at hun er ligeså forelsket i mig, som jeg er i hende. Og igen ikke alligevel. For hvis hun var det, ville religion så betyde noget? Jeg er så inderligt glad for hende, og ville med glæde konvertere til en hvilken som helst religion, hvis det blot kunne resultere i, at vi kunne være sammen, men det ville ikke hjælpe på noget. Hvad pokker skal jeg gøre? Jeg er atten år, og jeg kan mærke, at det ikke bare er en tilfældig pige, som jeg blot har mødt. Kald mig ung og naiv, men hun virker enormt rigtig for mig. Jeg elsker hende faktisk. Hun er sytten. Hvad skal jeg gøre? Bliver jeg blot såret ved at stå fast i troen om, at hun bestemmer sig for at vælge mig frem for religionen?

Svar:
Hej med dig
Det er fedt at høre, at du har mødt en pige som du syntes er helt rigtig for dig, men jeg kan godt forstå du syntes det er lidt svært når der er så mange ting der spiller ind. Jeg vil prøve at komme med de tanker jeg får når jeg læser hvad du har skrevet, og forhåbentlig kan det give dig nogle ting at tænke over.
-  Du skriver at du gerne vil konvertere til en hvilken som helst religion for hendes skyld, og det syntes jeg bare tyder på, at du vil gå rigtigt langt for den her pige. Men som jeg læser det, så kunne det være du skulle snakke med pigen om hvad hendes religion indebærer og hvad det egentlig er hun tror på.
Du skriver hun er kristen, og som jeg forstår det, så skal man ikke konvertere eller på anden måde være medlem af et specielt fællesskab for at være kristen. Men der er nogen der går meget op i deres tro, og for dem kan det måske betyde meget, at deres kæreste deler deres interesse i denne tro.
Men det kan godt være, at pigen ikke synes det er så fedt, hvis du bliver kristen bare fordi du gerne vil være kærester med hende. Og måske betyder det ikke så meget hvad du tror på, så længe du tror på jeres kærlighed, men det synes jeg er noget du skal prøve at snakke med hende om.
- Du spørger om du bliver såret ved at stå fast i troen om, at hun vælger dig frem for religionen, og det er svært at savre på, fordi jeg kender ikke hendes præcise forhold til hendes religion.
De fleste kristne retninger har det fint med at den ene er kristen og den anden er ikke. JSå igen tror jeg det er noget du skal snakke med hende om. Hvis du vil have denne pige, så tror jeg det er meget vigtigt, at du får hende til at forstå at du gerne vil hende og og respektere hendes religion, da det ud fra hvad du skriver, virker til at betyde rigtigt meget for hende, og derfor tror jeg at du bliver nødt til at tage hele pakken, altså pigen og hendes religion som er en del af hende.
- Du skriver at du ikke har hørt fra hende i en måned, og jeg kan godt forstå du syntes det er lang tid, når du tænker på hende hver dag. Det kunne måske være at du skulle tage kontakt til hende, bare for at lade hende vide at du tænker på hende, og måske komme med nogen af de tanker som du går rundt med. Det kunne være at hun også kunne komme med de tanker hun går med, og i kunne på den måde få en rigtig god snak om hvad i skal gøre ved alt det her, for det lyder til at i deler følelserne for hinanden, men at der er nogle ting som i måske skal have snakket om?
- Den sidste tanke jeg har er, at jeg syn es du skal holde fast i om du tror på Gud eller ej og være ærlig over hende omkring det. Og så se om I ikke kan mødes i jeres kærlighed og respektere at i måske tror på forskellige ting.
Dette var mine tanker om det du har skrevet, og jeg håber da at i finder ud af det hele. Husk at du altid er velkommen i chatten hvor der også sidder nogle voksne klar til at lytte og give nogle råd.
Med venlig hilsen
David