Forelsket i en pige fra min klasse
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg har i 2 år været forelsket i en pige fra min klasse. Jeg har siden 2. klasse haft et crush på hende, men har ikke gjort noget ved det. I syvende klasse udviklede det sig bare. Dengang var det som om, hun dårligt anede, at jeg eksisterede. Det var helt vildt hvis vi snakkede sammen i skolen, og det var generelt korte samtaler og så var det "ja/nej" spørgsmål. Hvis vi skrev med hinanden over facebook, kan jeg se nu, at hun ikke virkede særligt interesseret, og jeg var heller ikke den tyndeste...
Nu snakker vi sammen hver dag, hver gang vi snakker med hinanden, så kigger hun mig i øjnene, og smiler tit. Hun griner af meget af det "sjove", jeg siger. Hvis vi går forbi hinanden på gangen, så smiler hun kort hvis vi får øjenkontakt, dog når jeg aldrig at smile tilbage, da hun passerer mig før jeg når at reagere. Jeg sidder skråt over for hende ved et 4-mands bord, og når vi snakker ved bordet, kigger hun som regel over på mig. Det gør hun generelt hvis vi snakker i en gruppe. På en hyttetur for et par måneder siden snakkede vi sammen ude vet et bål med én anden pige, og hende jeg godt kan lide, sagde at jeg var virkelig hyggelig at snakke med. Hun spurgte også flere gange, om jeg havde et crush på nogen. Jeg inviterede engang hende hjem til mig, og hun smilede, kiggede ned i jorden og sagde ja (Er der noget kropssprog man kan analysere over det her?)
Hun lovede at skrive over SMS til mig den aften, og hun kom med en helt fyldt kalender. Der var bare om torsdagen, hvor hun skulle være sammen med sin bedste veninde. Så spurgte hun, om hun måtte tage hendes bedste veninde med hjem til mig, hvilket hun naturligvis gerne måtte. Jeg går ud fra, at det var fordi hun var for genert til at tage af sted alene, første gang vi er sammen. Et par dage før skete der det, at jeg så over hendes ryg, og på hendes mobil var der beskeder til hendes bedste veninde. Jeg nåede liiige at læse det igennem før hun fortsatte, men det bestod meget af noget der virkede som sarkasme og " :/ "-smileys. Nu ved jeg godt, at det ikke er pænt at læse andres beskeder, og det mærkede jeg selv nogle uger efter da nogle klassekammerater læste mine beskeder igennem, heldigvis uskyldige beskeder. Dog går det mig på, fordi dagen sammen med hende jeg kan lide + hendes bedste veninde virkede som en succes. I hvert fald med hende jeg kan lide. Hun var meget imponeret af mit hus, og sagde, at det var virkelig hyggeligt, hvorimod hendes bedste veninde virkede som om, hun var blevet tvunget med.
Jeg havde ringet ind til Sexliniens rådgivning her i eftermiddags, og de foreslog, at jeg inviterede hende hjem til mig her i juleferien og se Titanic med hende. Hun har nævt mange gange, at hun aldrig har set Titanic før, og derfor ville det også være en god undskyldning. Dog har jeg det sådan lidt, det er ikke særligt normalt at man inviterer piger hjem, så jeg er bange for, at hun opsnapper meget hurtigt, at jeg kan lide hende, siden jeg inviterer hende hjem for at se Titanic, og jeg ønsker ikke, at det sidste halve år af min folkeskolegang skal være virkelig akavet, fordi hun ved, at jeg kan lide hende, og sikkert også nogen af drengene fra min klasse, som med garanti vil drille mig med det. Jeg synes selv, at jeg er villig til at tage chancen, men jeg ved ikke hvordan? Jeg blev foreslået at skrive til hende over SMS, eftersom jeg skrev til hende over Facebook før efterårsferien, da vi havde en rigtig god samtale på facebook, og pludselig ventede jeg 5 minutter med at svare, indtil jeg skrev og spurgte, om hun havde lyst til at lave noget en af dagene i efterårsferien. Det svarede hun ikke på, og gik offline 3 minutter efter. Jeg har mange gange oplevet den fejl med facebooks chat, at den viser, at folk stadigvæk er online, efter de har logget af. Dog stod der, at hun havde set beskeden, før hun gik offline. Derfor tør jeg ikke rigtig at skrive til hende, eftersom jeg ser meget negativt på det, og tror, at hun absolut ikke har lyst til at være sammen med mig.
Hvad foreslår I/Du? Hvordan skal jeg kontakte hende her i ferien? Er det en dårlig idé at se Titanic? Jeg græder ikke til Titanic, men hvad hvis hun gør? Hvad kan jeg skrive, uden at afsløre, at jeg godt kan lide hende? Nogle ting jeg har lagt mærke til er, at hun piller ikke ved sit hår når vi snakker med hinanden, hvilket jeg har hørt, skulle være et godt tegn, og hendes pupiller forstørres ikke (jeg lægger ikke mærke til, om de gør, har kun set, at de ikke gør 2 til 3 gange). Vi rører sjældent hinanden.
Mvh. Niklas

Svar:
Kære Niklas
Det er en rigtig dejlig følelse at kunne lide en anden person, men samtidig kan forelskelse også være en svær ting at finde ud af. Det er super sejt, at du har ringet til Sexlinien for at få hjælp, og fint du skriver herind, når du stadig er i tvivl om, hvad det rigtige er.
Det lyder til, at du i rigtig lang tid har været forelsket i hende her pigen. Nu er du i tvivl om, hvordan du skal kontakte hende så I kan ses en dag i ferien. Jeg synes, at det ville være en skam, hvis du ikke tager chancen og inviterer ud, nu hvor du i flere år har været forelsket i hende. Hvis du ikke vil skrive en SMS eller en besked på Facebook til hende har du nogle andre muligheder. Hvis du tør kan du ringe til hende, og ønske hende god jul. Hvis du synes, at det er for meget at ringe, kan du også vælge at skrive et lille julekort og aflevere det i hendes postkasse i en kuvert med hendes navn på. Udover at ønske hende glædelig jul, kan du skrive til hende, at du synes, hun er sød og, at du gerne vil lære hende bedre at kende. Skriv (eller fortæl hende) at du gerne vil ses med hende her i ferien. Jeg synes ikke, at du skal lægge skjul på, at du godt kan lide hende. Når hun har hørt sandheden, er det op til hende om hun kunne tænke sig at mødes eller ej. Hvis du vælger at skrive til hende så skriv, at hvis hun gerne vil mødes, så skal hun skrive en SMS tilbage til dig, så I kan aftale noget (skriv dit nummer til sidst, så hun har det). Hvis hun ikke har lyst, kan hun lade være med at svare. Hvis hun ikke svarer dig, gør det selvfølgelig ondt i starten, men så har du i det mindste givet det en chance og fortalt hende, hvad du føler. Det er sejt at vise sine følelser for den person, man er forelsket i.
Nogle piger kan måske synes at det er grænseoverskridende at skulle hjem til fyren første gang I er alene sammen. Derfor kan I måske vente med at se Titanic og i stedet tage i biografen, på museum, på café eller noget andet sjovt. Ved at lave noget sammen uden for hjemmet kan det blive en bedre og mindre akavet første date. Hvis du tror, at hun ikke vil med på en rigtig date er en anden mulighed også at mødes og gå en tur sammen. Når man går en tur får man både frisk luft og man lærer hinanden at kende. Piger elsker, når drenge spørger ind til deres interesser og hvad de godt kan lide. Det er der masser af mulighed for at gøre på en gåtur. Hvis I lærer hinanden lidt bedre at kende, kan der måske være en større chance for, at hun en dag gerne vil med hjem til dig og se film.
Det kan være svært at vide om pigen er vild med dig eller ej. Jeg tror ikke man skal gå for meget op i de der tegn, da alle mennesker er forskellige. Alle mennesker udviser forskellige tegn alt efter hvilken situation, de står i. Den eneste måde du kan finde ud af, om hun også kan lide dig, er ved at kontakte hende og spørge om hun vil ses. Det er altid meget spændende at skulle invitere en pige ud og det kan give sommerfugle i maven, men uanset hvad er du så sej, hvis du gør det. Så skal du ikke længere gå rundt og tænke på, om hun også gerne vil dig eller ej.
Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig held og lykke med pigen.
Fortsat glædelig jul.
Venlig hilsen Mette