Forælsket i BV
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år
jeg hved allerrede nu at jeg er læbbe.
og jeg er forælsket i min bedste veninde. Hver gang vi ser noget i TV'et eller snakker om bøsser og læbber syntes hun bare at de er ulækre, men det syntes jeg ikke fordi jeg selv er det og halvdelen af min familie er det. Jeg har ikke sagt noget om det til nongen fordi det måske ødelægger vores venskab og jeg tør ikke sigge det. Men jeg hvil gerne have det ud og have at hun hved det.
Hvad skal jeg gøre PLEASE HJÆLP MIG!!!!!!

Svar:
Kære Du
Jeg vil meget gerne hjælpe dig med dit dilemma, så godt jeg kan. Det kan være rigtig befriende at få sagt en stor hemmelighed, men kan også have konsekvenser, som du selv skriver, at du er bange for at det ødelægger jeres venskab. det er en rigtig god ide at du er forberedt på, at din ærlighed kan føre til det du frygter, men tænk også på at det kan føre til, at i bliver meget tættere knyttet. Det at være ærlig skal i hvert tilfælde være noget du er, fordi du kan mærke at det er det, der er bedst for dig selv.
Jeg vil sige, at jeg synes det er enormt stærkt af dig at du har indrømmet overfor dig selv hvem du er, og at du gerne vil være ærlig omkring dig selv overfor dem du holder af. Du fortæller at din veninde har en meget negativt holdning til homosexuelle. Jeg synes ikke nødvendigvis, at du skal lade dig skræmme af det, det kan lige så vel være fordi hun ikke forstår det, netop fordi hun ikke kender nogen homosexuelle. Hun kan have fået den holdning mange steder fra og det er måske også det nemmeste, for de fleste, når man er i jeres alder og ikke helt har taget stilling til hvad det egentlig vil sige at være bøsse eller lesbisk. Hvis hun får afvide at hendes søde og dejlige veninde er lesbisk kan du jo være med til at oplyse hende om hvad det vil sige og måske helt ændre hendes hendes holdning til homosexuelle.
Jeg synes du skal have med i dine overvejelser om at fortælle hende det, at det kan være hun slet ikke kan forstå det og bliver forvirret over jeres venskab og hvad gør det så ved dig? Overvej om ærligheden omkring dig selv er vigtigere end venskabet med din veninde. Man kan sige, at som en gode veninder skal man jo kunne lide hinanden som man er, og hvis man ikke kan det, er man så egentlig en god veninde? Jeg synes, at du skal være ærlig overfor din veninde omkring at du er lesbisk, det kan kun gøre dig stærkere og som jeg kan læse i dit brev har du en masse støtte og hente i din familie, som også vil kunne give dig gode råd til hvordan du eventuelt kan sige det og du kan høre deres historier om hvordan det var for dem at sige det til deres nærmeste. Jeg synes måske ikke, at du på samme tid du fortæller du er lesbisk skal fortælle, at du er forelsket i hende, det kan være en lidt stor mundfuld at sluge på en gang, men måske gemme det til lidt senere når tankerne er faldet på plads og du har oplevet hvordan hun reagere på det.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med det og jeg håber at det falder godt ud, hvad enten du bestemmer dig for at gøre.
Vh. Line