Gavekrise!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Min veninde E har fødselsdag på tirsdag- alle piger fra klassen bliver samlet hjemme hos hende den eftermiddag og giver hende gaver....
Hun gav mig slik til fødselsdag, så da jeg var med min mor i byen købte vi også lidt slik og pakkede det meget flot ind.
jeg synes bare, gave-indpakningen skaber for høje forventninger - to slikkepinde og en lille pakke M&M's!!??!
jeg synes slet ikke, at den er værdig som gave, men nu er den pakket ind, og min mor synes kun det er fair, da det også var det JEG fik.
Men det bliver værre endnu......
For sidste år skulle vi også give gaver, og jeg gav E tre neglelakker... Men alle de andre piger gik amok med gaver! En pige gav en Day-taske og en anden et tykt fotoalbum.
det var pinligt!
Det vil jeg helst ikke denne gang. Jeg står der og giver lidt slik, mens hun sikkert modtager parfume og andet lækkert.
og hvis jeg giver gaven en anden dag, siger hun bare rundt til folk, hvor NEDEREN det var og pigerne er jo self. interesserede i at vide, hvad jeg gav E når jeg ikke viser det på hendes fødselsdag, hvor alle andre gaver bliver givet....
kan jeg lavet noget hurigt DIY??  Nogle ideer?
og det skal lige siges, at E og jeg er bedste veninder........
hjææælp!! indem tirsdag!!

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig flot af dig at skrive herind i brevkassen, når du er i tvivl om gaven til din bedste veninde.
Jeg kan sagtens forstå, at det er et svært dilemma, du står i:
Til din fødselsdag gav din veninde dig slik, og derfor synes din mor, at du bør give hende det samme.
Men på grund af dine andre veninder, der giver dyrere og større gaver, vil du føle dig pinlig over kun at komme med slik.
Først og fremmest er det jo tanken der tæller, når man giver en gave.
Man skal ikke give en anden en gave, blot fordi personen selv har givet én en gave engang, eller fordi andre gør det.
Når man giver en gave til en person, skal det være fordi, man ønsker at give noget til en person, fordi personen er speciel.
Jeg tænker derfor, at du kan lave en lille personlig gave udover slikket til din veninde, hvis du føler, at det vil gøre hende glad.
En ide kunne være at sætte et billede ind af jer to i et fotoramme. Så vil hun have et dejligt minde af jer to til at hænge på væggen.
Hvis du er lidt mere kreativ, kan du også skrive et digt til din veninde på et flot stykke papir, og lægge nogle farver på. Måske kan du sætte digtet i ramme.
Hvis du har mulighed for det, kan det også være en ide at købe en notesbog, som du kan lave til jeres egen personlige venindedagbog.
Så kan I skrive sammen i den, når I har oplevet noget sjovt, trist, dejligt eller fedt sammen. Du kan lave en flot forside på den, og skrive på den første side, hvad I skal bruge bogen til.
Den sidste ide jeg lige kan komme i tanke om, er at lave et "klippekort" til din veninde. Du kan finde et link til en hjemmeside HER. Så kan du lave klip med en slikaften, eftermiddag med film, en gåtur, en tur i svømmehal, en tur i biografen, en dag i skal lave flotte frisurer, og hvad du ellers kan finde på.
Jeg er helt sikker på, at din veninde bliver glad for både slikket og en personlig gave, som du helt selv har lavet gratis.
Gaver er ikke mere værd, fordi de koster mere.
Hvis du gerne vil være med til at give dine veninder lidt dyrere gaver næste gang, du skal til en fødselsdag, kan du måske gå sammen med flere af pigerne, så I sammen kan købe en lidt større gave.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og måske kan du bruge en af mine ideer, til at lave en sød og personlig gave til din veninde.
Ha det godt.
Venlig hilsen Mette